Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Alom wordt verwacht dat deze positieve trend zich ook in de komende maanden zal gaan voortzetten. Per 1 juli veranderen echter de CO2-grenswaarden waardoor het inzetten van een fiscaalaantrekkelijke leaseauto’s een stuk minder makkelijk wordt. Het tweede halfjaar (toch altijd al de zwakste leasehelft van het jaar) mogen de autodealers dan ook een forse inzakking verwachten van het aantal leaseafleveringen, dus het is nu zaak om een voorschot daarop te nemen. Per saldo gaat Aumacon over het hele jaar gezien uit van een leasemarkt van 125 duizend stuks; dat is 1,7 procent meer dan in 2011. Let wel, al deze cijfers betreffen tenaamstellingen op de leasebedrijven, en zijn dus exclusief de zogenaamde RTL-registraties (op naam van leaserijders).
Veel merken profiteren nu nog volop van de huidige regels. In januari zagen Peugeot, Ford, Kia en Mini hun leaseautoafzet pakweg verdubbelen. Lexus maakte de allergrootste sprong voorwaarts en staat nu dankzij de populaire CT200h op de elfde plek in het merkenrijtje – nota bene boven moedermerk Toyota. Opmerkelijk is de matige opening van marktleider Volkswagen. Normaal goed voor meer dan twintig procent van de markt, ziet Volkswagen haar leaseafleveringen in januari met 13,4 procent dalen en moet het doen met een marktaandeel van 16,4 procent. Ver beneden z’n stand. Ook Opel beleefde een zeer matige start in de leasemarkt, het merk zakte naar de zevende plaats in het rijtje en heeft nog maar 5,3 procent van dit marktsegment in handen. Toyota en Fiat daalden zelfs met ruim veertig procent en spelen nog maar bijrollen in deze zo belangrijke leasemarkt.
Zie voor meer cijfers op http://www.aumacon.nl/
lease top-20 | merken |
|||||||||||||
periode: januari |
|||||||||||||
|
2012 |
2011 |
% +/- |
|
|||||||||
|
1 |
Volkswagen |
2.828 |
3.264 |
-13,4% |
|
|||||||
|
2 |
Peugeot |
2.021 |
1.120 |
+80,4% |
|
|||||||
|
3 |
Audi |
1.337 |
1.043 |
+28,2% |
|
|||||||
|
4 |
Ford |
1.251 |
574 |
+117,9% |
|
|||||||
|
5 |
Renault |
1.103 |
886 |
+24,5% |
|
|||||||
|
6 |
Volvo |
967 |
739 |
+30,9% |
|
|||||||
|
7 |
Opel |
910 |
1.246 |
-27,0% |
|
|||||||
|
8 |
BMW |
905 |
813 |
+11,3% |
|
|||||||
|
9 |
Skoda |
902 |
683 |
32,1% |
|
|||||||
|
10 |
Seat |
774 |
847 |
-8,6% |
|
|||||||
|
11 |
Lexus |
674 |
18 |
++ |
|
|||||||
|
12 |
Citroen |
651 |
405 |
+60,7% |
|
|||||||
|
13 |
Toyota |
427 |
805 |
-47,0% |
|
|||||||
|
14 |
Hyundai |
377 |
343 |
+9,9% |
|
|||||||
|
15 |
Kia |
322 |
169 |
+90,5% |
|
|||||||
|
16 |
Mercedes-Benz |
283 |
287 |
-1,4% |
|
|||||||
|
17 |
Alfa Romeo |
253 |
251 |
+0,8% |
|
|||||||
|
18 |
Mini |
227 |
101 |
+124,8% |
|
|||||||
|
19 |
Fiat |
222 |
408 |
-45,6% |
|
|||||||
|
20 |
Nissan |
213 |
195 |
+9,2% |
|
|||||||
|
totale markt |
17.212 |
15.043 |
+14,4% |
|
||||||||
Bron: VWE; bewerking: Aumacon