Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Aumacon. Een vraagdaling voor nieuwe auto’s werd voor dit jaar alom verwacht. Bovag en Rai voorzien een jaarafzet van een half miljoen exemplaren, Aumacon verlaagde haar prognose onlangs naar 480 duizend stuks en tekende daarbij aan dat dit weliswaar aanzienlijk lager is dan de 556 duizend stuks van vorig jaar, maar feitelijk een normale marktomvang is. Zo ligt – aldus Aumacon – het gemiddelde over de afgelopen 40 jaar op 488 duizend stuks en zijn in de afgelopen tien jaren jaarlijks gemiddeld 486 duizend stuks geregistreerd. Tegelijkertijd is er ook het besef dat de huidige verkopen stevig worden beinvloed door de fiscale snoeptrommel van de overheid. Die zou overigens op 1 juli aanstaande wel eens lelijk leeg kunnen raken wanneer per die datum de CO2-grenswaarden fiks worden opgetrokken en er dus minder auto’s in aanmerking komen voor belastingvoordeel.

Na drie maanden liggen de totaalverkopen dit jaar op 166.703 stuks, tegenover 180.405 stuks in het eerste kwartaal van vorig jaar – een daling van 7,6 procent. Opel verkocht in maart de meeste nieuwe auto’s (5.873 stuks, marktaandeel 11,2%), gevolgd door Volkswagen (5.682/10,8%), Peugeot (3.889/7,4%), Renault (3.879/7,4%) en Kia (3.425/6,5%).

Na het eerste kwartaal bestaat de topvijf achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (11,0%), 2. Ford (8,0%), 3. Peugeot (7,9%), 4. Opel (7,6%) en 5. Renault (6,8%). Sterk tegenvallende cijfers vallen er te noteren voor Fiat, dat haar verkoop dit eerste kwartaal zag halveren. Fiat is daarmee ook uit de top tien verdwenen. Kia doet het dit jaar daarentegen uitzonderlijk goed getuige de verkoopklim van liefst 79 procent. Kia bezet thans de zevende plaats in de rangorde en blijft daarmee royaal voor op onder meer zustermerk Hyundai dat na het eerste kwartaal – evenals vorig jaar – de negende plaats bezet.

Het complete cijferoverzicht is te vinden op http://www.dealersupportnet.nl/