Dat blijkt uit een analyse van VWE. De teruggang is het grootst (-10,1%) binnen het segment van middelgrote bestelwagens (Mercedes-Benz Vito, VW Transporter, etc.). Het enige segment dat in 2012 groei liet zien, is het segment ‘grotere bestelwagens’. Hier stegen de verkopen met 6,4% t.o.v. het eerste kwartaal van 2011. De meest verkochte modellen daarin zijn met afstand de Ford Transit en Mercedes-Benz Sprinter.

In de jaren 2007-2010 was er een sterke groei te zien in het segment van kleine bestelwagens (VW Caddy, Citroën Berlingo, etc.). Sinds 2011 zien we echter een daling in de verkopen binnen dit segment.

Een segment dat klein is binnen de bedrijfswagenmarkt, maar wel jaarlijks groeit is het segment van SUV’s. In 2007 werden hiervan slechts 25 occasions verkocht, inmiddels is dit aantal drie keer zo groot en groeit nog verder in 2012. Vooral Koreaanse SUV’s zijn in trek; het meest verkochte model is de Hyundai Santa Fe.

In de totale markt voor lichte bedrijfswagens staat Volkswagen met twee modellen bovenaan, zie het overzicht onderaan dit bericht. Modellen die in 2012 meer verkopen, komen vooral uit het segment van grotere bestelwagens: Volkswagen Crafter (+64%), Renault Master (+28%) en Citroën Jumper (+50%).

  Merk Model  Aantal 2012 Q1 Groei (2012 t.o.v. Q1 2011)
1 Volkswagen Caddy 1.995 -9%
2 Volkswagen Transporter 1.696 -2%
3 Peugeot Partner 1.241 5%
4 Citroën Berlingo 1.168 1%
5 Opel Combo 965 -10%
6 Renault Kangoo express 920 -12%
7 Mercedes-Benz Vito 888 -8%
8 Ford Transit 877 -4%
9 Mercedes-Benz Sprinter 834 5%
10 Opel Vivaro 782 -8%

 

N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben betrekking op occasionverkopen binnen de categorie lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kg), van autobedrijven aan particulieren en aan rechtspersonen (bedrijven en andere organisaties).