Autoverkopen Europa weer 7 procent lager

De Europese autoverkopen zijn in april weer 6,9 procent lager uitgekomen dan een jaar geleden. Over de eerste vier maanden van het jaar komt de daling daarmee uit op 7,5 procent. Dat meldt de Europese autokoepel Acea in Brussel.

Twee grote automarkten, die in Groot-Brittannië en Duitsland, lieten afgelopen maand nog wel een groei zijn met resp. 3,3 en 2,9 procent. Dat werd echter op Europese schaal teniet gedaan door aanhoudende dalingen in de Zuid-Europese landen. Italië kreeg weer een klap met 18 procent, Spanje met bijna 22 procent om maar niet te praten van Griekenland waar veertig procent minder auto’s werden verkocht en Portugal waar de autoverkopen opnieuw vrijwel werden gehalveerd. Frankrijk hield de schade echter beperkt tot nog geen twee procent. Opvallend goed zijn de resultaten in vrijwel alle Oost-Europese landen, zoals een plus van ruim elf procent in Polen en 24 procent in Roemenië.

Wat de grote merken betreft deed Renault het slecht met een daling van bijna achttien procent. Bij de landgenoten van Peugeot-Citroën bleven de verkopen echter op vrijwel hetzelfde peil als een jaar geleden. Opel zag de verkopen met bijna zeventien procent dalen, Toyota met meer dan veertien procent, Fiat met 11,5 procent terwijl VW een neergang met bijna negen procent moest incasseren. Binnen de VW-groep was de slechtste prestatie voor Seat dat een min van meer dan 23 procent laat zien. In de plus zitten Kia met een toename van een goede negentien procent, Chevrolet dat bijna 23 procent meer auto’s kon afzetten en Jaguar Land Rover dat op een sterke plus van ruim 29 procent uitkomt.

 

Autoverkopen Europa weer 7 procent lager - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen Europa weer 7 procent lager

De Europese autoverkopen zijn in april weer 6,9 procent lager uitgekomen dan een jaar geleden. Over de eerste vier maanden van het jaar komt de daling daarmee uit op 7,5 procent. Dat meldt de Europese autokoepel Acea in Brussel.

Twee grote automarkten, die in Groot-Brittannië en Duitsland, lieten afgelopen maand nog wel een groei zijn met resp. 3,3 en 2,9 procent. Dat werd echter op Europese schaal teniet gedaan door aanhoudende dalingen in de Zuid-Europese landen. Italië kreeg weer een klap met 18 procent, Spanje met bijna 22 procent om maar niet te praten van Griekenland waar veertig procent minder auto’s werden verkocht en Portugal waar de autoverkopen opnieuw vrijwel werden gehalveerd. Frankrijk hield de schade echter beperkt tot nog geen twee procent. Opvallend goed zijn de resultaten in vrijwel alle Oost-Europese landen, zoals een plus van ruim elf procent in Polen en 24 procent in Roemenië.

Wat de grote merken betreft deed Renault het slecht met een daling van bijna achttien procent. Bij de landgenoten van Peugeot-Citroën bleven de verkopen echter op vrijwel hetzelfde peil als een jaar geleden. Opel zag de verkopen met bijna zeventien procent dalen, Toyota met meer dan veertien procent, Fiat met 11,5 procent terwijl VW een neergang met bijna negen procent moest incasseren. Binnen de VW-groep was de slechtste prestatie voor Seat dat een min van meer dan 23 procent laat zien. In de plus zitten Kia met een toename van een goede negentien procent, Chevrolet dat bijna 23 procent meer auto’s kon afzetten en Jaguar Land Rover dat op een sterke plus van ruim 29 procent uitkomt.