Btw-effect blijft uit; autoverkoop september -27,7%

Anders dan gehoopt en verwacht heeft de Nederlandse autoconsument zich nauwelijks laten aanmoedigen door de naderende prijsverhogingen als gevolg van de btw-tarieftoename per 1 oktober.

In september werden slechts 32.090 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 44.382 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 27,7 procent. Ook in juli en augustus nam de koopanimo al fors af, respectievelijk met 26,5 en 15,7 procent. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau AUMACON.

Na negen maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 427.377 stuks, tegenover 453.885 stuks in de periode van januari tot en met september van vorig jaar – een afname van 5,8 procent. In het eerste halfjaar klommen de autoverkopen (als gevolg van de afloop van een scala van fiscale aantrekkelijkheden) nog enkele procenten.

AUMACON gaat in haar jongste jaarprognose voor 2012 uit van een eindtotaal van 490 duizend stuks, wat bij het sluiten van de markt een daling van 12 procent zou betekenen. Daarmee noteert 2012 een verkoopvolume dat vrijwel gelijk is aan het langjarig jaargemiddelde; over de afgelopen 40 jaar ligt dat op 488 duizend stuks per jaar. Daarbij moet wel worden aangetekend dat er binnen de automarkt de afgelopen jaren een stevige tendens gaande is richting kleine auto’s wat de omzet van menig autodealer geen goed doet.

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Volkswagen verkocht in september de meeste nieuwe auto’s (4.153 stuks, marktaandeel 12,9%), gevolgd door Peugeot (3.201/10,0%), Toyota (2.888/9,0%), Renault (2.796/8,7%) en Kia (2.310/7,2%).

Na negen maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (52.263 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (34.855/8,2%), 3. Peugeot (32.835/7,7%), 4. Opel (30.646/7,2%) en 5. Ford (29.914/7,0%).

Btw-effect blijft uit; autoverkoop september -27,7% - Automobielmanagement.nl

Btw-effect blijft uit; autoverkoop september -27,7%

Anders dan gehoopt en verwacht heeft de Nederlandse autoconsument zich nauwelijks laten aanmoedigen door de naderende prijsverhogingen als gevolg van de btw-tarieftoename per 1 oktober.

In september werden slechts 32.090 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 44.382 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 27,7 procent. Ook in juli en augustus nam de koopanimo al fors af, respectievelijk met 26,5 en 15,7 procent. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau AUMACON.

Na negen maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 427.377 stuks, tegenover 453.885 stuks in de periode van januari tot en met september van vorig jaar – een afname van 5,8 procent. In het eerste halfjaar klommen de autoverkopen (als gevolg van de afloop van een scala van fiscale aantrekkelijkheden) nog enkele procenten.

AUMACON gaat in haar jongste jaarprognose voor 2012 uit van een eindtotaal van 490 duizend stuks, wat bij het sluiten van de markt een daling van 12 procent zou betekenen. Daarmee noteert 2012 een verkoopvolume dat vrijwel gelijk is aan het langjarig jaargemiddelde; over de afgelopen 40 jaar ligt dat op 488 duizend stuks per jaar. Daarbij moet wel worden aangetekend dat er binnen de automarkt de afgelopen jaren een stevige tendens gaande is richting kleine auto’s wat de omzet van menig autodealer geen goed doet.

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Volkswagen verkocht in september de meeste nieuwe auto’s (4.153 stuks, marktaandeel 12,9%), gevolgd door Peugeot (3.201/10,0%), Toyota (2.888/9,0%), Renault (2.796/8,7%) en Kia (2.310/7,2%).

Na negen maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (52.263 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (34.855/8,2%), 3. Peugeot (32.835/7,7%), 4. Opel (30.646/7,2%) en 5. Ford (29.914/7,0%).