Scherpe terugval bestelautoverkoop

De verkoop van nieuwe bestelauto’s is in september hard onderuit gegaan.

Afgelopen maand werden 3.837 bestellers afgeleverd, een jaar eerder waren dat er in september nog 4.595 stuks, een daling van 16,5 procent. Deze terugval is opvallend aangezien tijdens de zomermaanden juist een opleving was waar te nemen. In juni, juli en augustus klom de bestelautoverkoop achtereenvolgens nog met 8,2 procent, 3,6 procent en 10,7 procent. Met name het in september naar een dieptepunt gedaalde ondernemersvertrouwen moet als oorzaak voor deze ontwikkeling worden gezien.

Na negen maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 46.606 stuks tegenover 46.434 stuks in de periode januari t/m september van 2011, een nipte toename van 0,4 procent. Voor geheel 2012 verwacht bureau AUMACON een jaartotaal van 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.662 stuks – een geprognosticeerde daling derhalve van 6,2 procent. 

Opvallend blijft dat de beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz –  klanten verliezen aan de opkomende (meest Franse) concurrentie; Volkswagen gaat 3,1 procent in verkopen achteruit, Mercedes verliest 7,0 procent. De naaste achtervolgergroep, bestaande uit Renault, Peugeot en Opel, plust dit jaar echter wel. Vooral Peugeot (+36,5%) doet het dit jaar goed. Onder de overige volumemerken maken ook  Ford (-12,2%) en Iveco (-12,1%) een lastige fase door.  

Meer cijfers op www.dealersupportnet.nl

Scherpe terugval bestelautoverkoop - Automobielmanagement.nl

Scherpe terugval bestelautoverkoop

De verkoop van nieuwe bestelauto’s is in september hard onderuit gegaan.

Afgelopen maand werden 3.837 bestellers afgeleverd, een jaar eerder waren dat er in september nog 4.595 stuks, een daling van 16,5 procent. Deze terugval is opvallend aangezien tijdens de zomermaanden juist een opleving was waar te nemen. In juni, juli en augustus klom de bestelautoverkoop achtereenvolgens nog met 8,2 procent, 3,6 procent en 10,7 procent. Met name het in september naar een dieptepunt gedaalde ondernemersvertrouwen moet als oorzaak voor deze ontwikkeling worden gezien.

Na negen maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 46.606 stuks tegenover 46.434 stuks in de periode januari t/m september van 2011, een nipte toename van 0,4 procent. Voor geheel 2012 verwacht bureau AUMACON een jaartotaal van 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.662 stuks – een geprognosticeerde daling derhalve van 6,2 procent. 

Opvallend blijft dat de beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz –  klanten verliezen aan de opkomende (meest Franse) concurrentie; Volkswagen gaat 3,1 procent in verkopen achteruit, Mercedes verliest 7,0 procent. De naaste achtervolgergroep, bestaande uit Renault, Peugeot en Opel, plust dit jaar echter wel. Vooral Peugeot (+36,5%) doet het dit jaar goed. Onder de overige volumemerken maken ook  Ford (-12,2%) en Iveco (-12,1%) een lastige fase door.  

Meer cijfers op www.dealersupportnet.nl