Dit blijkt uit een analyse van datainformatieleverancier Dataforce, die is gepubliceerd in het Duitse KFZ Betrieb. Derde in de lijst is Dacia, het budgetmerk van Renault, met 9,3 procent. Helemaal onderaan, op plaats 15, staat Ford. Dat merk weet nog geen drie op de honderd privérijders die een Ford van tien jaar oud inruilen, weer aan zich te binden.

Op de plekken 6 en 9 in de lijst staan nog twee VW-merken, namelijk Audi (4,4%) en Seat (3,5%).  De merkloyaliteit bij de klanten van deze vier VW-merken, die cumulatief ongeveer dertig procent van de Duitse nieuwverkopen voor hun rekening nemen, is slechts 35 procent.

Privérijders die na acht jaar hun auto inruilen voor een nieuwe kiezen voor 47 procent voor hetzelfde merk. Als een auto al na twee jaar wordt ingeruild, blijft 63 procent van de kopers bij hetzelfde merk.    

 

Hieronder de top 15 merkloyaliteit privérijders auto > 10 jaar

 

Volkswagen 16,40%
Skoda 11,30%
Dacia 9,30%
Hyundai 7,50%
Kia 4,50%
Audi 4,40%
Toyota 4,20%
Nissan 3,80%
Seat 3,50%
Renault 3,50%
Opel 3,30%
Mercedes 3,10%
Fiat 2,90%
Suzuki 2,90%
Ford 2,80%