Na tien maanden staat de verkoopteller voor 2012 nu op 50.970 stuks tegenover 51.472 stuks in de periode januari t/m oktober van 2011, een nipte afname van 1,0 procent. Voor geheel 2012 verwacht het analysebureau Aumacon in Leiden nog steeds een jaartotaal van zo’n 55 duizend stuks; in 2011 waren dat nog 58.662 stuks. Voor 2013 houdt men rekening met een verdere marktdaling naar 50 duizend bestelauto’s.

De beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz – blijven klanten verliezen aan de plussende (meest Franse) concurrentie; Volkswagen gaat tot en met oktober 4,4 procent in verkopen achteruit, Mercedes verliest 8,7 procent. Naast de Franse merken doet dit jaar – onder de volumemerken – ook Opel het goed. Bij de kleinere merken zijn dit jaar vooral de nieuwe Fiat-merken – Dodge en Chrysler – succesvol in Nederland.

Meer cijfers 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding