Ruim zesduizend ev’s tot en met oktober

Agentschap NL heeft een nieuw overzicht gepubliceerd van het aantal e-voertuigen en laadpunten in Nederland tot en met de maand oktober. Over tien maanden tijd zijn in Nederland 6.247 elektrische auto’s en hybride auto’s op kenteken gezet met de Opel Ampera als absolute topper met bijna 2,2 duizend stuks.

Het overzicht geeft een indruk van de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland. Het overzicht vermeldt de batterij-elektrische auto’s, ev’s met range extender en de plug-in hybrids en is weergegeven in hieronder bijgevoegde pdf. Agentschap NL stelt een dergelijk overzicht eens per maand samen in opdracht van het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie want Agentschap NL is onderdeel van het ministerie. In het cijferoverzicht is deze keer extra aandacht besteed aan de ontwikkeling van plug-in hybride voertuigen versus de niet-stekkerhybrides. Het plan van aanpak voor elektrisch rijden geeft als streefwaarden vijftien- tot twintigduizend stuks in 2015, tweehonderdduizend in 2020 en een miljoen in 2025. De werkelijkheid is tot nu toe slechts zestienhonderd stuks over heel 2011 maar al 6,2 duizend stuks over de eerste tien maanden van 2012.

 

 2012_november_cijfers_elektrisch_vervoer_doc.

 

 

 

Reacties

Na het lezen van de pdf ‘Cijfers Elektrisch Rijden’ vind ik de tekst in het artikel niet overeenstemmen met de feiten.
1) De tweede zin in de kopregel van dit artikel is onvolledig. Van het genoemd aantal registraties dienen de cijfers van eind 2011 afgetrokken te worden. (6247 – 1658 = 4589 EV registraties tot en met oktober 2012 in NL. Dat is alles, van personenauto naar trolleybus tot motorfiets.
2) In die tweede zin wordt het woord hybride gebruikt. Ik denk dat de Plug-in hybride bedoeld wordt. Het Agentschap NL-overzicht besteedt een hele pagina aan het begrip hybride en maakt daarin duidelijk onderscheid tussen volledig hybride voertuigen (accu NIET via stekker op te laden) en de Plug-in hybride (WEL via stekker op te laden). De Plug-in hybride wordt dan weer onderverdeeld in normale Plug-in hybride (Prius Plug-in) en de hybride met range extender, (Ampera, Volt).
Van volledig hybride auto’s zijn in NL in de eerste 10 maanden 14.924 stuks geregistreerd. In dit cijfer zitten dus ook voertuigen zoals de Peugeot 508 Hybrid of een BMW 7 ActiveHybrid.
Van Plug-in hybdide’s (inclusief die met range extender) zijn tot en met oktober 2012 3325 stuks geregistreerd. Kortom, in registraties is de EV auto in opkomst, alleen is de stijging in de eerste 10 maanden van dit iets minder spectaculair dan zoals het opgeschreven is in het artikel.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-12-2012 14:50.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-12-2012 14:51.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Nou, lekker leesbaar..
De ik moeite om mijn tekst in alinea’s te zetten (wat al moeizaam gaat door het beperkte reactiescherm), vervallen de alinea’s bij het publiceren van mijn reactie.. 🙁

Geplaatst door: Sander Frinks op
Ruim zesduizend ev’s tot en met oktober - Automobielmanagement.nl

Ruim zesduizend ev’s tot en met oktober

Agentschap NL heeft een nieuw overzicht gepubliceerd van het aantal e-voertuigen en laadpunten in Nederland tot en met de maand oktober. Over tien maanden tijd zijn in Nederland 6.247 elektrische auto’s en hybride auto’s op kenteken gezet met de Opel Ampera als absolute topper met bijna 2,2 duizend stuks.

Het overzicht geeft een indruk van de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland. Het overzicht vermeldt de batterij-elektrische auto’s, ev’s met range extender en de plug-in hybrids en is weergegeven in hieronder bijgevoegde pdf. Agentschap NL stelt een dergelijk overzicht eens per maand samen in opdracht van het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie want Agentschap NL is onderdeel van het ministerie. In het cijferoverzicht is deze keer extra aandacht besteed aan de ontwikkeling van plug-in hybride voertuigen versus de niet-stekkerhybrides. Het plan van aanpak voor elektrisch rijden geeft als streefwaarden vijftien- tot twintigduizend stuks in 2015, tweehonderdduizend in 2020 en een miljoen in 2025. De werkelijkheid is tot nu toe slechts zestienhonderd stuks over heel 2011 maar al 6,2 duizend stuks over de eerste tien maanden van 2012.

 

 2012_november_cijfers_elektrisch_vervoer_doc.

 

 

 

Reacties

Na het lezen van de pdf ‘Cijfers Elektrisch Rijden’ vind ik de tekst in het artikel niet overeenstemmen met de feiten.
1) De tweede zin in de kopregel van dit artikel is onvolledig. Van het genoemd aantal registraties dienen de cijfers van eind 2011 afgetrokken te worden. (6247 – 1658 = 4589 EV registraties tot en met oktober 2012 in NL. Dat is alles, van personenauto naar trolleybus tot motorfiets.
2) In die tweede zin wordt het woord hybride gebruikt. Ik denk dat de Plug-in hybride bedoeld wordt. Het Agentschap NL-overzicht besteedt een hele pagina aan het begrip hybride en maakt daarin duidelijk onderscheid tussen volledig hybride voertuigen (accu NIET via stekker op te laden) en de Plug-in hybride (WEL via stekker op te laden). De Plug-in hybride wordt dan weer onderverdeeld in normale Plug-in hybride (Prius Plug-in) en de hybride met range extender, (Ampera, Volt).
Van volledig hybride auto’s zijn in NL in de eerste 10 maanden 14.924 stuks geregistreerd. In dit cijfer zitten dus ook voertuigen zoals de Peugeot 508 Hybrid of een BMW 7 ActiveHybrid.
Van Plug-in hybdide’s (inclusief die met range extender) zijn tot en met oktober 2012 3325 stuks geregistreerd. Kortom, in registraties is de EV auto in opkomst, alleen is de stijging in de eerste 10 maanden van dit iets minder spectaculair dan zoals het opgeschreven is in het artikel.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-12-2012 14:50.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-12-2012 14:51.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Nou, lekker leesbaar..
De ik moeite om mijn tekst in alinea’s te zetten (wat al moeizaam gaat door het beperkte reactiescherm), vervallen de alinea’s bij het publiceren van mijn reactie.. 🙁

Geplaatst door: Sander Frinks op