Dudenhöffer en VW ruziën weer over verkoopcijfers

De laatste analyse van de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer heeft weer voor ergernis gezorgd bij Volkswagen. Hij constateert op basis van de verkoopcijfers van de Golf VII in de maanden november en december dat de nieuwe Golf in Duitsland een slechte start heeft gemaakt.

Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg vindt dat Dudenhöffer niet serieus maar tendentieus heeft opgetreden. Van een slechte start kan geen sprake zijn, vindt het VW-management. Dudenhöffer vergeleek de verkoopcijfers van de maanden november en december 2012 met die van jaren ervoor. Hij concludeert vervolgens dat de auto er het slechtst sinds jaren vanaf komt en bij de zakelijke registraties zelfs achter de BMW 1-serie en de Mercedes A-Klasse belanden. Dat is pikant omdat de A-Klasse recentelijk ook tot ‘Lieblingsauto der Deutschen’ is verkozen, op basis van een verkiezing van Adac. Naar verluidt was dat zeer tot ongenoegen van de VW-top.

Dudenhöffer telde bij de Golf in de twee maanden 16,5 duizend registraties van de hatchback-versie. Dat is de slechtste waarde sinds 1995 en hij vindt het verrassend dat juist bij de introductie van een nieuwe versie de cijfers zo laag zijn. Er staat tegenover dat de voorwaarden voor een goede start ‘niet slecht’ waren, want de auto is met een brede mediacampagne bekendgemaakt. Het is ook al sinds oktober mogelijk geweest de auto te bestellen en de orderinname is bij de dealers bevorderd door een verkooppremie – ongebruikelijk voor een nieuwe auto.  

Nog duidelijker is het als je kijkt naar de registraties bij de zakelijke auto’s, aldus de CAR-directeur. Dat zouden er maar zesduizend zijn geweest. "Dat is het laagste aantal sinds wij met onze tellingen begonnen,  zeven jaar geleden." Ook hier zou de Golf het slechter doen dan de 1-Serie en de A-Klasse. "Een ontnuchterend resultaat." Volgens Dudenhöffer voelt Volkswagen de tegenwind op de Duitse markt net als andere fabrikanten en daarom zou er voor de Golf opnieuw een ‘veroveringspremie’ en orderintakepremie voor dealers zijn ingevoerd. Op internet worden Golfs met kortingen tot negentien procent aangeboden. Behalve de slechte markt zou ook de harde prijsconcurrentie de Golf in de weg kunnen staan.   

Volgens Volkswagen missen de beweringen van Dudenhöffer elke grond. Volgens een woordvoerder zou de professor toch moeten weten dat men een periode van een marktintroductie niet kan vergelijken met een jaar ervoor, en bovendien zijn nog lang niet alle versies van de hatchbacks beschikbaar.  In november en december waren de GTI, 4Motion, GTD, R en de BlueMotion niet beschikbaar. Om een serieuze vergelijking te maken, zou men moeten wachten tot alle varianten te koop zijn.  "Wat professor Dudenhöffer hier construeert, is er met de haren bij gesleept."  De grote baas van Volkswagen, Martin Winterkorn, verklaart: "Sinds de marktintroductie van de Golf VII hebben onze dealers al meer dan honderdduizend bestellingen. Ondanks de wisseling van de zesde naar de zevende generatie en de daarvoor noodzakelijke aanpassingen in de productie, hebben we in 2012 opnieuw meer dan achthonderdduizend stuks van de Golf verkocht. Geen enkele auto in Europa is succesvoller en geliefder."     

De strijd tussen VW en Dudenhöffer loopt al een tijdje. De directeur van het CAR-instituut (en hoogleraar van de Universiteit van Duisburg-Essen) heeft al langer kritiek op Volkswagen. Andersom heeft Volkswagen steeds kritiek op de werkwijze van de professor. Ook autodealer Burkhard Weller, eigenaar van een groot aantal Volkswagen-dealers, verweet Dudenhöffer vorig jaar de branche ernstig te beschadigen met ‘onwaarheden’. Dudenhöffer bestrijdt dat en verwijst naar het wetenschappelijke karakter van zijn onderzoekingen.

De Golf is in Nederland sinds jaar en dag een verkoopsucces, hoewel het wel aanzienlijk terug loopt. In 1999 boekte de Golf in z’n eentje nog een marktaandeel van bijna vijf procent met dertigduizend auto’s. Over het jaar 2012 bereikte de Golf nog een aandeel van 1,94 procent (met een kleine tienduizend auto’s). De dalende tendens is natuurlijk beïnvloed door de uitbreiding van het productgamma en het succes van de Polo.     

 

 

Reacties

Het feit dat Wolfburch hierop reageerd, geeft toch wel aan de de professor gezag heeft. 19% Korting, inruil en order premie…… waar rook is is vuur zullen we maar zeggen.

Geplaatst door: Frank op

Mooi! De Volkswagen Golf heeft zijn beste tijd gehad. Andere merken bieden zoveel meer…

Geplaatst door: JGD op

Alle kortingen opgeteld scheelt inderdaad ongeveer een halve Golf…dus twee voor de prijs van 1? Ja dan moet het wel geweldig gaan lopen. En dan hebben we het nog niet gehad over de afbraakprijzen waarmee de Up in de markt gepompt wordt!

Geplaatst door: Gert-Jan op
Dudenhöffer en VW ruziën weer over verkoopcijfers - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer en VW ruziën weer over verkoopcijfers

De laatste analyse van de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer heeft weer voor ergernis gezorgd bij Volkswagen. Hij constateert op basis van de verkoopcijfers van de Golf VII in de maanden november en december dat de nieuwe Golf in Duitsland een slechte start heeft gemaakt.

Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg vindt dat Dudenhöffer niet serieus maar tendentieus heeft opgetreden. Van een slechte start kan geen sprake zijn, vindt het VW-management. Dudenhöffer vergeleek de verkoopcijfers van de maanden november en december 2012 met die van jaren ervoor. Hij concludeert vervolgens dat de auto er het slechtst sinds jaren vanaf komt en bij de zakelijke registraties zelfs achter de BMW 1-serie en de Mercedes A-Klasse belanden. Dat is pikant omdat de A-Klasse recentelijk ook tot ‘Lieblingsauto der Deutschen’ is verkozen, op basis van een verkiezing van Adac. Naar verluidt was dat zeer tot ongenoegen van de VW-top.

Dudenhöffer telde bij de Golf in de twee maanden 16,5 duizend registraties van de hatchback-versie. Dat is de slechtste waarde sinds 1995 en hij vindt het verrassend dat juist bij de introductie van een nieuwe versie de cijfers zo laag zijn. Er staat tegenover dat de voorwaarden voor een goede start ‘niet slecht’ waren, want de auto is met een brede mediacampagne bekendgemaakt. Het is ook al sinds oktober mogelijk geweest de auto te bestellen en de orderinname is bij de dealers bevorderd door een verkooppremie – ongebruikelijk voor een nieuwe auto.  

Nog duidelijker is het als je kijkt naar de registraties bij de zakelijke auto’s, aldus de CAR-directeur. Dat zouden er maar zesduizend zijn geweest. "Dat is het laagste aantal sinds wij met onze tellingen begonnen,  zeven jaar geleden." Ook hier zou de Golf het slechter doen dan de 1-Serie en de A-Klasse. "Een ontnuchterend resultaat." Volgens Dudenhöffer voelt Volkswagen de tegenwind op de Duitse markt net als andere fabrikanten en daarom zou er voor de Golf opnieuw een ‘veroveringspremie’ en orderintakepremie voor dealers zijn ingevoerd. Op internet worden Golfs met kortingen tot negentien procent aangeboden. Behalve de slechte markt zou ook de harde prijsconcurrentie de Golf in de weg kunnen staan.   

Volgens Volkswagen missen de beweringen van Dudenhöffer elke grond. Volgens een woordvoerder zou de professor toch moeten weten dat men een periode van een marktintroductie niet kan vergelijken met een jaar ervoor, en bovendien zijn nog lang niet alle versies van de hatchbacks beschikbaar.  In november en december waren de GTI, 4Motion, GTD, R en de BlueMotion niet beschikbaar. Om een serieuze vergelijking te maken, zou men moeten wachten tot alle varianten te koop zijn.  "Wat professor Dudenhöffer hier construeert, is er met de haren bij gesleept."  De grote baas van Volkswagen, Martin Winterkorn, verklaart: "Sinds de marktintroductie van de Golf VII hebben onze dealers al meer dan honderdduizend bestellingen. Ondanks de wisseling van de zesde naar de zevende generatie en de daarvoor noodzakelijke aanpassingen in de productie, hebben we in 2012 opnieuw meer dan achthonderdduizend stuks van de Golf verkocht. Geen enkele auto in Europa is succesvoller en geliefder."     

De strijd tussen VW en Dudenhöffer loopt al een tijdje. De directeur van het CAR-instituut (en hoogleraar van de Universiteit van Duisburg-Essen) heeft al langer kritiek op Volkswagen. Andersom heeft Volkswagen steeds kritiek op de werkwijze van de professor. Ook autodealer Burkhard Weller, eigenaar van een groot aantal Volkswagen-dealers, verweet Dudenhöffer vorig jaar de branche ernstig te beschadigen met ‘onwaarheden’. Dudenhöffer bestrijdt dat en verwijst naar het wetenschappelijke karakter van zijn onderzoekingen.

De Golf is in Nederland sinds jaar en dag een verkoopsucces, hoewel het wel aanzienlijk terug loopt. In 1999 boekte de Golf in z’n eentje nog een marktaandeel van bijna vijf procent met dertigduizend auto’s. Over het jaar 2012 bereikte de Golf nog een aandeel van 1,94 procent (met een kleine tienduizend auto’s). De dalende tendens is natuurlijk beïnvloed door de uitbreiding van het productgamma en het succes van de Polo.     

 

 

Reacties

Het feit dat Wolfburch hierop reageerd, geeft toch wel aan de de professor gezag heeft. 19% Korting, inruil en order premie…… waar rook is is vuur zullen we maar zeggen.

Geplaatst door: Frank op

Mooi! De Volkswagen Golf heeft zijn beste tijd gehad. Andere merken bieden zoveel meer…

Geplaatst door: JGD op

Alle kortingen opgeteld scheelt inderdaad ongeveer een halve Golf…dus twee voor de prijs van 1? Ja dan moet het wel geweldig gaan lopen. En dan hebben we het nog niet gehad over de afbraakprijzen waarmee de Up in de markt gepompt wordt!

Geplaatst door: Gert-Jan op