Autoverkopen ook in april in mineur: -25,6%

De autosector blijft gebukt onder de geringe kooplust van het Nederlandse publiek. In april ging de afzet van nieuwe auto’s – evenals in de drie voorliggende maanden – hard achteruit. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door bureau Aumacon.

Daarmee is april de vierde maand op rij waarin een stevig verkoopverlies geboekt wordt. Nederland behoort nu – samen met Finland en Cyprus – tot de snelst dalende autolanden in Europa. In de maand april werden 30.538 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 41.032 stuks in april 2012, een daling van 25,6 procent. In het eerste kwartaal bedroeg de marktdaling nog 30,6 procent. Cumulatief na vier maanden staat de teller nu op 146.063 stuks, tegenover 207.468 nieuwe auto’s in dezelfde periode van vorig jaar, een daling van 29,6 procent.

Bureau Aumacon verwacht voor geheel 2013 een jaartotaal van 400.000 nieuwe auto’s. Bij realisatie daarvan zou dit jaar het op één na laagste jaaraantal in deze eeuw worden bereikt; alleen in 2009 eindigde de automarkt – met 389 duizend stuks – nog wat lager. In de afgelopen 40 jaren doken de autoverkopen overigens slechts drie maal onder de 400-duizendgrens; buiten 2009 gebeurde dit ook in 1981 en 1993. AUMACON verwacht dat de markt zich in het tweede halfjaar behoorlijk zal herstellen; vergeleken met 2012 wordt voor dit jaar uitgegaan van een marktdaling in het eerste halfjaar van circa 33 procent, gevolgd door een met drie procent opverend tweede halfjaar.

Meer verkoopcijfers

Volkswagen verkocht in april de meeste nieuwe auto’s (3.925 stuks, marktaandeel 12,9%), gevolgd door Ford (2.914/9,5%), Renault (2637/8,6%), Peugeot (2.324/7,6%) en Kia (1.971/6,5%).

Na vier maanden bestaat de topvijf van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (18.351 stuks, marktaandeel 12,6%), 2. Ford (12.564/8,6%), 3. Peugeot (11.482/7,9%), 4. Renault (10.869/7,4%) en 5. Kia (9.853/6,8%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Zolang we in Nederland blijven kampen met een volstrekt ongeloofwaardige en onbetrouwbare overheid zal dit niet veranderen. We kampen al jaren met een overheid die continue de spelregels verandert. Dat veroorzaakt onrust en onzekerheid en dat leidt tot terughoudendheid bij de consument. Zolang onze politieke dwergen in Den Haag dat niet beseffen is er geen verbetering te verwachten.

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Autoverkopen ook in april in mineur: -25,6% - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen ook in april in mineur: -25,6%

De autosector blijft gebukt onder de geringe kooplust van het Nederlandse publiek. In april ging de afzet van nieuwe auto’s – evenals in de drie voorliggende maanden – hard achteruit. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door bureau Aumacon.

Daarmee is april de vierde maand op rij waarin een stevig verkoopverlies geboekt wordt. Nederland behoort nu – samen met Finland en Cyprus – tot de snelst dalende autolanden in Europa. In de maand april werden 30.538 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 41.032 stuks in april 2012, een daling van 25,6 procent. In het eerste kwartaal bedroeg de marktdaling nog 30,6 procent. Cumulatief na vier maanden staat de teller nu op 146.063 stuks, tegenover 207.468 nieuwe auto’s in dezelfde periode van vorig jaar, een daling van 29,6 procent.

Bureau Aumacon verwacht voor geheel 2013 een jaartotaal van 400.000 nieuwe auto’s. Bij realisatie daarvan zou dit jaar het op één na laagste jaaraantal in deze eeuw worden bereikt; alleen in 2009 eindigde de automarkt – met 389 duizend stuks – nog wat lager. In de afgelopen 40 jaren doken de autoverkopen overigens slechts drie maal onder de 400-duizendgrens; buiten 2009 gebeurde dit ook in 1981 en 1993. AUMACON verwacht dat de markt zich in het tweede halfjaar behoorlijk zal herstellen; vergeleken met 2012 wordt voor dit jaar uitgegaan van een marktdaling in het eerste halfjaar van circa 33 procent, gevolgd door een met drie procent opverend tweede halfjaar.

Meer verkoopcijfers

Volkswagen verkocht in april de meeste nieuwe auto’s (3.925 stuks, marktaandeel 12,9%), gevolgd door Ford (2.914/9,5%), Renault (2637/8,6%), Peugeot (2.324/7,6%) en Kia (1.971/6,5%).

Na vier maanden bestaat de topvijf van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (18.351 stuks, marktaandeel 12,6%), 2. Ford (12.564/8,6%), 3. Peugeot (11.482/7,9%), 4. Renault (10.869/7,4%) en 5. Kia (9.853/6,8%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Zolang we in Nederland blijven kampen met een volstrekt ongeloofwaardige en onbetrouwbare overheid zal dit niet veranderen. We kampen al jaren met een overheid die continue de spelregels verandert. Dat veroorzaakt onrust en onzekerheid en dat leidt tot terughoudendheid bij de consument. Zolang onze politieke dwergen in Den Haag dat niet beseffen is er geen verbetering te verwachten.

Geplaatst door: Eduard Pijl op