Fiat: Jantje lacht in Amerika, Jantje huilt op thuismarkt

Fiat heeft afgelopen maand op haar thuismarkt 15,2 procent minder auto’s weten te slijten. Een slechte score, vooral omdat de totale verkopen met slechts 5,5 procent daalden.

Bij het hoofdlabel kon de schade beperkt blijven tot 8,6 procent en Fiat bezet onverminderd de Italiaanse top3 met de Panda bovenaan en daarna de Punto plus de 500. Met dochter Lancia gaat het minder goed. Van dit merk namen de verkopen op de thuismarkt afgelopen maand met 34,9 procent af. De Ypsilon doet het op zich niet slecht en bezet de 4e plaats in de statistieken, maar met 84 procent afzetaandeel is dit model de enige kurk waar Lancia op lijkt te drijven. Alfa Romeo leverde 27,4 procent in; hier zien we dat de Giulietta met een verkoopaandeel van 74 procent de kar moet trekken. Italianen laten de MiTo links liggen, vooral omdat er geen achterportieren in zitten.

Gelukkig wist het Fiat-concern op de Braziliaanse markt voor compensatie te zorgen. Daar werd een recordaantal auto’s verkocht: 380.131 stuks in de eerste 6 maanden. Fiat is al een tijd de onbetwiste marktleider in Brazilië met een aandeel van 22,2 procent van de totale markt. De Palio is de meest verkochte auto, de Siena de meest verkochte sedan en de Strada de populairste pick-up. Dit laatste model heeft binnen zijn segment een marktaandeel van meer dan 50 procent. Fiat is al 11 jaar marktleider in Brazilië. Ook in de Verenigde Staten gaan de zaken goed. Daar wist men inclusief de Chrysler divisie 156.686 auto’s te verkopen; een toename van 8 procent. Fiat beleefde zijn beste verkoopmaand sinds de comeback begin 2011, al komt dat vooral door de totale afzetgroei; het eigen marktaandeel daalde licht.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Fiat: Jantje lacht in Amerika, Jantje huilt op thuismarkt - Automobielmanagement.nl

Fiat: Jantje lacht in Amerika, Jantje huilt op thuismarkt

Fiat heeft afgelopen maand op haar thuismarkt 15,2 procent minder auto’s weten te slijten. Een slechte score, vooral omdat de totale verkopen met slechts 5,5 procent daalden.

Bij het hoofdlabel kon de schade beperkt blijven tot 8,6 procent en Fiat bezet onverminderd de Italiaanse top3 met de Panda bovenaan en daarna de Punto plus de 500. Met dochter Lancia gaat het minder goed. Van dit merk namen de verkopen op de thuismarkt afgelopen maand met 34,9 procent af. De Ypsilon doet het op zich niet slecht en bezet de 4e plaats in de statistieken, maar met 84 procent afzetaandeel is dit model de enige kurk waar Lancia op lijkt te drijven. Alfa Romeo leverde 27,4 procent in; hier zien we dat de Giulietta met een verkoopaandeel van 74 procent de kar moet trekken. Italianen laten de MiTo links liggen, vooral omdat er geen achterportieren in zitten.

Gelukkig wist het Fiat-concern op de Braziliaanse markt voor compensatie te zorgen. Daar werd een recordaantal auto’s verkocht: 380.131 stuks in de eerste 6 maanden. Fiat is al een tijd de onbetwiste marktleider in Brazilië met een aandeel van 22,2 procent van de totale markt. De Palio is de meest verkochte auto, de Siena de meest verkochte sedan en de Strada de populairste pick-up. Dit laatste model heeft binnen zijn segment een marktaandeel van meer dan 50 procent. Fiat is al 11 jaar marktleider in Brazilië. Ook in de Verenigde Staten gaan de zaken goed. Daar wist men inclusief de Chrysler divisie 156.686 auto’s te verkopen; een toename van 8 procent. Fiat beleefde zijn beste verkoopmaand sinds de comeback begin 2011, al komt dat vooral door de totale afzetgroei; het eigen marktaandeel daalde licht.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding