Omslag naar alternatieve aandrijvingen bij Oosterburen ver weg

De downsizing trend in autoland zet door. Althans, dat blijkt uit de jongste cijfers over de autoverkopen in Duitsland.

Tegelijkertijd valt op dat dieselmodellen hun populariteitshoogtepunt achter de rug hebben: in de eerste 6 maanden van dit jaar werden er bij onze oosterburen 0,6 procent minder oliegestookte auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2012. Sinds 2009 was er sprake geweest van een gestaag stijgende populariteit van dieselauto’s.

Volgens Ferdinand Dudenhöffer van het autobranche onderzoeksbureau Centers Automotive Research (CAR) is de groeiende populariteit van kleine zuinige benzinemotoren met dezelfde verbruikscijfers als diesels de belangrijkste reden voor de trendverandering. Een andere belangrijke reden is volgens de Duitser het risico dat Euro5 diesels in de toekomst vanwege te hoge stikstofuitstoot in bepaalde steden verboden kunnen worden. Alternatieve aandrijvingen profiteren volgens Dudenhöffer niet van de nieuwe ontwikkelingen. "Benzine en dieselmotoren voeren in de eerste 6 maanden van dit jaar met 98,5 procent marktaandeel veruit de grootste groep. De omslag naar alternatieve aandrijvingen ligt daarmee in Duitsland nog lichtjaren weg".

Omslag naar alternatieve aandrijvingen bij Oosterburen ver weg - Automobielmanagement.nl

Omslag naar alternatieve aandrijvingen bij Oosterburen ver weg

De downsizing trend in autoland zet door. Althans, dat blijkt uit de jongste cijfers over de autoverkopen in Duitsland.

Tegelijkertijd valt op dat dieselmodellen hun populariteitshoogtepunt achter de rug hebben: in de eerste 6 maanden van dit jaar werden er bij onze oosterburen 0,6 procent minder oliegestookte auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2012. Sinds 2009 was er sprake geweest van een gestaag stijgende populariteit van dieselauto’s.

Volgens Ferdinand Dudenhöffer van het autobranche onderzoeksbureau Centers Automotive Research (CAR) is de groeiende populariteit van kleine zuinige benzinemotoren met dezelfde verbruikscijfers als diesels de belangrijkste reden voor de trendverandering. Een andere belangrijke reden is volgens de Duitser het risico dat Euro5 diesels in de toekomst vanwege te hoge stikstofuitstoot in bepaalde steden verboden kunnen worden. Alternatieve aandrijvingen profiteren volgens Dudenhöffer niet van de nieuwe ontwikkelingen. "Benzine en dieselmotoren voeren in de eerste 6 maanden van dit jaar met 98,5 procent marktaandeel veruit de grootste groep. De omslag naar alternatieve aandrijvingen ligt daarmee in Duitsland nog lichtjaren weg".