De afzet daalde afgelopen maand met 0,5 procent tot 466.000 eenheden. Op jaarbasis staat Volkswagen met 3,38 miljoen orders voor het hoofdmerk echter nog 4 procent in de plus. Dat zorgt er voor dat men in Wolfsburg niet ontevreden is. Verkoopdirecteur Christian Klingler is van mening dat Volkswagen zich in een "uitdagende" markt heel goed staande weet te houden.

Europa krijgt de zwarte piet voor de mondiale afzetkrimp in juli. In onze marktregio daalde de afzet afgelopen maand namelijk met 7 procent. China kon (deels) voor compensatie zorgen, want daar werden in de eerste 7 maanden van het jaar 19 procent meer auto’s verkocht (1,36 miljoen exemplaren). Dat het saldo desalniettemin negatief is, komt door de Amerikaanse markt. Daar is de consument uitgekeken op de Jetta en Passat.

Volkswagen wil in 2018 ’s werelds grootste autofabrikant zijn. Dat lukt alleen als Toyota van de troon kan worden gestoten. Als wapen zet Volkswagen een modellenoffensief in. Er staan momenteel 60 nieuwe auto’s op de tekentafel. Daaraan werken momenteel 44.000 ingenieurs binnen het concern. De totale investeringssom bedraagt 50,2 miljard euro. Daarnaast gaat Volkswagen de komende jaren 10 nieuwe fabrieken bouwen.

Bron: Autointernationaal