Dat meldt VWE in Heerhugowaard. Dat heeft de nieuwverkopen van elektrische auto’s onderzocht en deze onderverdeeld naar soort auto. Naast de volelektrische auto onderscheiden we de elektrische auto’s met range extender en de plug-in hybrides. Voor 2012 bestond de markt vooral uit puur elektrische auto’s en in 2012 werden verkopen ineens gedomineerd door elektrische auto´s met range extender (62 procent van alle elektrische auto’s). Dit jaar is de plug-in sterk in opkomst. Ondanks het geringe aantal beschikbare modellen is in 2013 al meer dan de helft (51%) van de nieuw verkochte elektrische auto’s een plug-in hybride. Daarna volgen de elektrische auto met range extender (37%), en de volelektrische auto (battery electric vehicle of bev) met een aandeel van slechts twaalf procent. Wellicht wordt dit laatste segment binnenkort wel populairder door veelbelovende nieuwe modellen als de Tesla Model S en de BMW i3, aldus VWE. In de afgelopen maand augustus is een recordaantal van 1.120 nieuwe elektrische auto’s verkocht in Nederland. Dit komt ook door een succesvolle kortingsactie van Chevrolet en het grotere aantal beschikbare Volvo’s plug-in. De twee nu beschikbare modellen plug-in hybrides staan bovenaan de verkoopranglijst over de periode januari t/m augustus 2013. De toptien van meest verkochte elektrische auto’s in Nederland dit jaar (t/m augustus) staan in de tabel weergegeven:
|
Merk |
Model |
Soort |
Aantal 2013 (jan-aug) |
1 |
Toyota |
Prius Plug-in |
Plug-in hybride |
1.154 |
2 |
Volvo |
V60 Plug-in Hybrid |
Plug-in hybride |
1.038 |
3 |
Opel |
Ampera |
Elektrisch range extender |
812 |
4 |
Chevrolet |
Volt |
Elektrisch range extender |
729 |
5 |
Nissan |
Leaf |
Elektrisch |
275 |
6 |
Renault |
Zoe |
Elektrisch |
169 |
7 |
Fisker |
Karma |
Elektrisch range extender |
33 |
8 |
Peugeot |
Ion |
Elektrisch |
15 |
9 |
Citroen |
C-zero |
Elektrisch |
8 |
10 |
Renault |
Fluence z.e. |
Elektrisch |
7 |
(bron: VWE Tendweb)
Toen de eerste elektrische auto’s op de markt kwamen werden die vooral door bedrijven en overheden gekocht. Particulieren leken nog huiverig voor het aanschaffen van een ev. Daar begint nu verandering in te komen. Werd in 2011 nog slechts vijf procent van alle elektrische auto’s door particulieren gekocht, is dat in 2013 opgelopen naar twintig procent. De plug-in hybride is daarbij favoriet.
Wordt de BMW i3 een succes of niet? Stem mee op de homepage van deze website.
In deze twintig procent ‘particulieren’ zitten waarschijnlijk veel eenmanszaken die niet als zodanig worden herkend in de statistieken. De voordelen voor deze groep zijn dan ook substantieel!
Tot en met augustus zijn er dus slechts 474 EV’s verkocht…
Dat is iets anders dan ‘ruim 1.100 in één maand’
Een PHEV, ofwel plug-in hybride is GEEN elektrische auto!
Lees svp ook het bericht van collega Ruberg.
een Volvo Plug in rijdt nog geen 50 km op stroom. Wie koopt er zo’n dure auto als je er amper in de zomer 35 elektrische km mee haalt? Alleen de bijtelling is een reden. Anders verkoopt zo’n ding niet. Bij koude in de winter gaat de actieradius op elektrisch nog eens terug.