Audi zet met het goede septemberresultaat zijn opmars voort. In de eerste 9 maanden van dit jaar verkocht het premiummerk 1,18 miljoen auto’s; een stijging van 7,6 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2012. Audi deed het daarmee beter dan zijn de meeste branchegenoten. In China steeg de afzet van Audi met een stevige 28,2 procent tot ruim 45 duizend eenheden. Ook de Amerikaanse verkoop liet een plus zien, namelijk van 6,2 procent. In Europa trok Audi 3 procent meer klanten, maar bij ons leverde de Volkswagen dochter een forse 16,8 procent in. Dat komt vooral doordat Nederland uitgekeken lijkt te zijn op de A1 en omdat de zakenwereld momenteel liever de gelifte BMW 5-serie heeft dan de A6. Dat Audi in Europa desondanks wist te groeien, is vooral te danken aan de thuismarkt, waar 2,5 procent meer auto’s werden afgeleverd.

Volgens Audi zijn dit jaar de grootste succesmodellen de Q3, Q5 en A3 Sportback. Ook is China zijn vooral de SUV modellen in trek. Audi heeft daarom plannen om een nog compacter cross-over model op de markt te brengen dan de huidige Q3. De auto zou Q1 moeten gaan heten en zal gebouwd worden op het platform van de Volkswagen Polo. De carrosserielengte gaat minder dan 4 meter worden. De motoren zullen allemaal afkomstig zijn van de A1. Daarnaast kunnen we ook hybride en elektrische versies verwachten. Quattro vierwielaandrijving is in eerste instantie niet gepland voor de Q1; die mogelijkheid wordt wellicht later ingevuld als er voldoende vraag is en de verkoopaantallen zo’n toevoeging rendabel maken.

Bron: Autointernationaal