ECD, een divisie van de Europese federatie van autobranche-organisaties Cecra, heeft z’n verkoopprognoses per EU-land voor 2014 vrijgegeven. Men verwacht voor de hele EU een vooruitgang van 2,2 procent vergeleken met 2013. Voor 23 van de 28 EU-landen voorziet ECD een toenemende belangstelling voor de aanschaf van nieuwe auto’s.
Opvallend daarbij zijn de positieve prognoses voor probleemlanden als Spanje (waarvoor ECD een autoverkooptoename van 10,7 procent voorziet), Italië (+3,6 procent) en Griekenland (+2,2 procent). Voor de veruit grootste markt, Duitsland, wordt uitgegaan van een groei met 3,3 procent, voor de nummer twee, het Verenigd Koninkrijk, wordt daarentegen een lichte daling verwacht (-0,7 procent). ECD dringt er bij de autofabrikanten op aan om haar prognoses als uitgangspunt te nemen bij het vaststellen van verkoopdoelstellingen voor hun dealernetwerken.
In een verklaring stellen Cecra-president Jean-Paul Bailly en ECD-voorzitter Jaap Timmer dat 2014 wel eens een ‘turning point’ na een periode van teruggang zou kunnen worden. Dat zou dan niet gelden voor Nederland want voor ons land wordt namelijk de grootste terugval voorzien binnen het sowieso al bescheiden rijtje van minder presterende landen. ECD gaat namelijk voor ons land, evenals Rai-Bovag, uit van vierhonderd duizend nieuwe auto’s voor 2014. Eerder verklaarde kennisbureau Aumacon in Leiden uit te gaan van een – vergeleken met 2013 – gelijkblijvende markt van 415 duizend auto’s.
ECD-prognoses 10 grootste EU-landen |
|||
2014 |
2013 |
% +/- |
|
Duitsland |
3.050.000 |
2.952.431 |
+3,3% |
Verenigd Koninkrijk |
2.250.000 |
2.264.737 |
-0,7% |
Frankrijk |
1.800.000 |
1.790.473 |
+0,5% |
Italië |
1.350.000 |
1.303.534 |
+3,6% |
Spanje |
800.000 |
722.703 |
+10,7% |
België |
490.000 |
486.065 |
+0,8% |
Nederland |
400.000 |
417.036 |
-4,1% |
Oostenrijk |
310.000 |
319.093 |
-2,8% |
Polen |
300.000 |
289.718 |
+3,5% |
Zweden |
275.000 |
269.599 |
+2,0% |
totaal EU 28 |
12.142.500 |
11.881.350 |
+2,2% |
bron: Cecra/ECD; bewerking: Aumacon |