Want het grote succes komt natuurlijk voor rekening van de plug-in hybride: in Nederland zijn er vorig jaar meer van verkocht dan in alle andere West-Europese landen bij elkaar. Alleen Zweden en Groot-Brittannië wisten er in 2013 meer dan duizend af te leveren tegen bijna twintigduizend in Nederland. Sterker nog, Nederland doet in z’n eentje vier keer meer dan de andere Europese landen samen. Het is bijna als de schaatsmedailles van de Olympische Winterspelen. Nummer laatst is IJsland met 58 stuks in 2013.
Frankrijk ev-land
Wie kijkt naar de ev’s krijgt een wat ander beeld. Nederland staat wat betreft verkoopaantallen vierde achter Frankrijk, Noorwegen en Duitsland. Met veertienduizend ev’s gaan de Fransen op dit onderdeel ongenaakbaar aan de leiding. Het succesvolste model daar is de Zoe van Renault waarvan er ruim 5,5 duizend verkocht werden.
600 elektrische bussen
Aan de andere kant van de aarde is het de Chinese stad Nanjing die grote stappen zet met elektrisch vervoer. Het bestuur heeft besloten zeshonderd elektrische stadsbussen in te zetten plus nog eens vierhonderd taxi’s. Daarmee heeft de stad meteen de grootste volledig elektrische openbaarvervoersvloot ter wereld. Met deze maatregelen wilt Nanjing de smog tegengaan. In de stad wonen 3,6 miljoen mensen. Er zijn vijf busmaatschappijen die samen bijna vierhonderd routes exploiteren.
Duizenden Nissans
Iets verderop – in het Himalayastaatje Bhutan met 750 duizend inwoners – heeft de regering besloten over te stappen op elektrische auto’s. De taxi’s en overheidsvloot wordt vervangen door elektrische Nissans. Ceo Carlos Ghosn tekende persoonlijk de overeenkomst voor de levering van auto’s en laadpalen.  In eerste instantie gaat het om enkele honderden stuks. Later worden het er duizenden, verwacht Ghosn.  Bhutan presenteert zichzelf als het gelukkigste land ter wereld en wil in de toekomst alleen maar groene energie gebruiken. (Bron: ZERauto)