Franse automarkt pakt dalende lijn weer op

De minieme opleving van de Franse automarkt in januari lijkt van korte duur te zijn geweest. Gingen de verkopen in die eerste maand van het jaar nog met een half procentje omhoog, over februari wordt weer een daling met 1,4 procent gemeld.

Het Comité des constructeurs français d’automobiles (CCFA)  kan echter ook goed nieuws melden want de eigen Franse autofabrikanten kwamen allemaal op een plus uit. Peugeot doet ’t het beste met ruim zeven procent hogere verkopen dan een jaar eerder – mogelijk gestimuleerd door de vele publiciteit rond de samenwerking met het Chinese Dongfeng -, Renault komt 1,7 procent hoger uit en Citroen blijft ook aan de goede kant met een plus van 0,6 procent. Binnen de Renault-stal blijft vooral Dacia vooruit stomen met dit keer een toename van ruim tien procent op jaarbasis.

Aan de andere kant moesten de buitenlandse merken fors inleveren. De verkopen van Ford in Frankrijk duikelden met bijna dertien procent omlaag, General Motors kwam op een min van bijna acht procent terwijl Volkswagen ‘aan de overkant van de Rijn’ ruim zeven procent minder auto’s verkocht.

Franse automarkt pakt dalende lijn weer op - Automobielmanagement.nl

Franse automarkt pakt dalende lijn weer op

De minieme opleving van de Franse automarkt in januari lijkt van korte duur te zijn geweest. Gingen de verkopen in die eerste maand van het jaar nog met een half procentje omhoog, over februari wordt weer een daling met 1,4 procent gemeld.

Het Comité des constructeurs français d’automobiles (CCFA)  kan echter ook goed nieuws melden want de eigen Franse autofabrikanten kwamen allemaal op een plus uit. Peugeot doet ’t het beste met ruim zeven procent hogere verkopen dan een jaar eerder – mogelijk gestimuleerd door de vele publiciteit rond de samenwerking met het Chinese Dongfeng -, Renault komt 1,7 procent hoger uit en Citroen blijft ook aan de goede kant met een plus van 0,6 procent. Binnen de Renault-stal blijft vooral Dacia vooruit stomen met dit keer een toename van ruim tien procent op jaarbasis.

Aan de andere kant moesten de buitenlandse merken fors inleveren. De verkopen van Ford in Frankrijk duikelden met bijna dertien procent omlaag, General Motors kwam op een min van bijna acht procent terwijl Volkswagen ‘aan de overkant van de Rijn’ ruim zeven procent minder auto’s verkocht.