Aantal auto’s In Nederland stijgt niet meer

Er zijn in Nederland bijna 8 miljoen auto’s. Al jaren lang neemt het aantal auto’s in Nederland toe, maar dit jaar niet meer.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 25 jaar geleden waren er nog 5 miljoen auto’s in Nederland. Sinds 2000 steeg het aantal met 18 procent. Op elke duizend inwoners waren er in 2013 inmiddels 420 auto’s.

Het aantal personenauto’s per duizend inwoners is over het algemeen lager in stedelijke gemeenten. Amsterdam heeft met 247 auto’s per 1000 inwoners het laagste aantal, de gemeente Blaricum juist met 572 het hoogste. Tot de tien gemeenten met het laagste aantal behoren onder andere de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Maar ook in middelgrote steden als Groningen, Haarlem, Arnhem en Nijmegen ligt het aantal auto’s een stuk onder het gemiddelde.

Goed openbaar vervoer in steden

In stedelijke gebieden is een fijnmaziger openbaar vervoernetwerk aanwezig. Dat verklaart volgens het CBS mogelijk deels het lager aantal personenauto’s per 1000 inwoners in die gebieden.

Jongeren

Bovendien is het aandeel jongeren (18 tot 30 jaar) daar in het algemeen hoger en juist onder die jongeren is het autobezit de afgelopen jaren gedaald. Bij deze jongeren staat het laagste aantal personenauto’s per 1000 inwoners geregistreerd, namelijk 290.

Aantal auto’s In Nederland stijgt niet meer - Automobielmanagement.nl

Aantal auto’s In Nederland stijgt niet meer

Er zijn in Nederland bijna 8 miljoen auto’s. Al jaren lang neemt het aantal auto’s in Nederland toe, maar dit jaar niet meer.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 25 jaar geleden waren er nog 5 miljoen auto’s in Nederland. Sinds 2000 steeg het aantal met 18 procent. Op elke duizend inwoners waren er in 2013 inmiddels 420 auto’s.

Het aantal personenauto’s per duizend inwoners is over het algemeen lager in stedelijke gemeenten. Amsterdam heeft met 247 auto’s per 1000 inwoners het laagste aantal, de gemeente Blaricum juist met 572 het hoogste. Tot de tien gemeenten met het laagste aantal behoren onder andere de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Maar ook in middelgrote steden als Groningen, Haarlem, Arnhem en Nijmegen ligt het aantal auto’s een stuk onder het gemiddelde.

Goed openbaar vervoer in steden

In stedelijke gebieden is een fijnmaziger openbaar vervoernetwerk aanwezig. Dat verklaart volgens het CBS mogelijk deels het lager aantal personenauto’s per 1000 inwoners in die gebieden.

Jongeren

Bovendien is het aandeel jongeren (18 tot 30 jaar) daar in het algemeen hoger en juist onder die jongeren is het autobezit de afgelopen jaren gedaald. Bij deze jongeren staat het laagste aantal personenauto’s per 1000 inwoners geregistreerd, namelijk 290.