Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door het automotive-kennisbureau Aumacon. Januari is daarmee de eerste maand sinds mei 2014 waarin de verkoop van nieuwe auto’s boven het niveau van dezelfde maand in het voorafgaande jaar uitsteekt. Niettemin is het huidige januari-niveau erg matig wanneer dat over een wat langere periode wordt bezien. In het verleden werden in januari – vanwege het vermeende voordeel van het ‘nieuwe bouwjaar’- steevast tussen zestig- en tachtigduizend nieuwe auto’s geregistreerd maar sinds enkele jaren versobert de overheid haar fiscale stimuleringsmaatregelen steeds per 1 januari. Dat leidt tot een verschuiving van registraties naar het voorliggende (vierde) kwartaal. Directeur Clem Dickmann van Aumacon: "Dit effect neemt gaandeweg wel iets in kracht af, aangezien veel consumenten beter voorbereid en voorgelicht zijn en niet meer tot het allerlaatste moment wachten met de aanschaf of lease van een fiscaalgunstige auto."   

Voor het gehele jaar 2015 gaat bureau Aumacon uit van een lichte toename van het totale verkoopniveau. Daarbinnen wordt alsnog een sterke vraagtoename verwacht naar plug-in hybriden. Volgend jaar gaat de bijtelling voor deze toch al wat duurdere plug-ins naar vijftien procent, dit jaar is het nog zeven procent. Hybriden zonder stekker gaan in 2016 veelal van veertien naar 21 procent bijtelling. "Aangezien veel zakelijke rijders zich primair door de bijtelling laten leiden, zal in 2016 de belangstelling voor hybride auto’s sterk achteruit gaan." Meer verkoopcijfers

Volkswagen leverde in januari opvallend veel auto’s af. Het merk behaalde bijna twintig procent marktaandeel. De topvijf zag er als volgt uit: Volkswagen (9.197 stuks, marktaandeel 19,2%), gevolgd door 2. Renault (4.450/9,3%), 3. Peugeot (3.561/7,4%), 4. Toyota (2.822/5,9%) en 5. Ford (2.578/5,4%). De populairste modellen in januari waren: 1. Volkswagen Up (2.979 stuks), 2. Volkswagen Polo (2.535), 3. Volkswagen Golf (2.145), Renault Clio (1.805) en 5. Peugeot 108 (1.576).