Oktober 2015: Europese automarkt groeit bescheiden

In Europa zijn vorige maand 2,9 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dat is een lagere groei dan de 9,5 tot bijna 15 procent van de voorafgaande maanden. Over de eerste tien maanden van dit jaar liggen de autoverkopen nu ruim 8 procent hoger.

Volkswagen kon in oktober nog altijd vrijwel evenveel auto’s verkopen als vorig jaar. Zustermerken Skoda en Seat moesten echter een min noteren, bij Seat zelfs van ruim 11 procent. Audi kwam daarentegen op een plus van ruim 4 procent uit. Bedacht moet worden dat de gevolgen van het dieselschandaal nog maar weinig in deze cijfers te zien zijn gezien de vaak lange levertijd van nieuwe auto’s. Over de eerste tien maanden gezien staan alle grotere merken uit de VW-stal nog op een groei van tussen de 4 en bijna 7 procent.

Over de hele linie gezien blijven vooral de duurdere merken het goed doen. Koploper in dit segment is Jaguar dat bijna twee keer zoveel auto’s verkocht dan in oktober 2014. Ook Jeep doet het prima met een plus van 75 procent terwijl BMW, Mercedes en Volvo eveneens flink meer auto’s konden afzetten. De beste prestatie komt echter voor rekening van Smart dat met het wel bescheiden aantal van 8.878 in oktober ruim twee keer zoveel auto’s verkocht als een jaar geleden.

ACEA-cijfers: KLIK HIER.

Oktober 2015: Europese automarkt groeit bescheiden - Automobielmanagement.nl

Oktober 2015: Europese automarkt groeit bescheiden

In Europa zijn vorige maand 2,9 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dat is een lagere groei dan de 9,5 tot bijna 15 procent van de voorafgaande maanden. Over de eerste tien maanden van dit jaar liggen de autoverkopen nu ruim 8 procent hoger.

Volkswagen kon in oktober nog altijd vrijwel evenveel auto’s verkopen als vorig jaar. Zustermerken Skoda en Seat moesten echter een min noteren, bij Seat zelfs van ruim 11 procent. Audi kwam daarentegen op een plus van ruim 4 procent uit. Bedacht moet worden dat de gevolgen van het dieselschandaal nog maar weinig in deze cijfers te zien zijn gezien de vaak lange levertijd van nieuwe auto’s. Over de eerste tien maanden gezien staan alle grotere merken uit de VW-stal nog op een groei van tussen de 4 en bijna 7 procent.

Over de hele linie gezien blijven vooral de duurdere merken het goed doen. Koploper in dit segment is Jaguar dat bijna twee keer zoveel auto’s verkocht dan in oktober 2014. Ook Jeep doet het prima met een plus van 75 procent terwijl BMW, Mercedes en Volvo eveneens flink meer auto’s konden afzetten. De beste prestatie komt echter voor rekening van Smart dat met het wel bescheiden aantal van 8.878 in oktober ruim twee keer zoveel auto’s verkocht als een jaar geleden.

ACEA-cijfers: KLIK HIER.