2015 topjaar voor verkoop occasions

Met naar schatting 1,85 miljoen verhandelde occasions gaat 2015 de boeken in als topjaar, meldt de Bovag. De consument zoekt daarbij vooral het professionele kanaal op. Kleine suv’s en crossovers zijn populair (+15%), grote mpv’s zijn uit de gratie.

Uit cijfers van Bovag en RDC|Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt er tot en met november in Nederland ruim 1,7 miljoen tweedehands auto’s verkocht zijn; een stijging van 3,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto’s, zal december geen uitschieters vertonen en komt het totaal voor 2015 op zo’n 1,85 miljoen verhandelde occasions uit, het hoogste niveau sinds 2011. Het professionele kanaal is daarbij verreweg het meest populair, daaronder ook de outlet centers van de leasemaatschappijen. De verkoop in dat segment steeg met ruim vijf procent.

Net als in 2014 is Volkswagen het populairste merk onder occasionkopers met 12,2 procent marktaandeel. Tot en met november wisselden ruim 207 duizend gebruikte Volkswagens van eigenaar, waarvan meer dan 73 duizend exemplaren van het model Golf (4,3%  marktaandeel) en 61 duizend Polo’s (3,6%). Opel heeft 8,9 procent aandeel in de markt voor gebruikte auto’s en dat betreft voornamelijk de modellen Corsa (3,1%) en Astra (2,5%), gevolgd door Peugeot en Renault met respectievelijk 8,1 en 8,0 procent.

Hybride occasions

Voornamelijk de compacte auto’s zijn dit jaar meer in trek dan in 2014. Bijna 714 duizend, oftewel ruim 42 procent, van de verkochte occasions is een model uit het A-segment (bijvoorbeeld Toyota Aygo en Fiat Panda) of B-segment (bijvoorbeeld Ford Fiesta en Peugeot 206). Vorig jaar tot en met november waren dat er nog geen 670 duizend, een toename van bijna 7 procent dus. Met een daling van 13 procent boeten de grote ruimtewagens c.q. mpv’s aan populariteit in en daar profiteren de kleine terreinwagens (suv’s en crossovers) juist weer van, met een plus van 15 procent. Sinds jaar en dag is circa 80 procent van alle verkochte occasions een benzine, terwijl het aandeel diesel sinds 2009 is teruggelopen van bijna 20 procent naar minder dan 17 procent nu. In diezelfde periode steeg het marktaandeel van hybride occasions van 0,2 procent naar 1,3 procent. Twee procent betreft een gebruikte auto op lpg. (bron: Trendsinautoleasing)

Download het Nationaal Occasion Onderzoek van AM en VWE

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

2015 topjaar voor verkoop occasions - Automobielmanagement.nl

2015 topjaar voor verkoop occasions

Met naar schatting 1,85 miljoen verhandelde occasions gaat 2015 de boeken in als topjaar, meldt de Bovag. De consument zoekt daarbij vooral het professionele kanaal op. Kleine suv’s en crossovers zijn populair (+15%), grote mpv’s zijn uit de gratie.

Uit cijfers van Bovag en RDC|Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt er tot en met november in Nederland ruim 1,7 miljoen tweedehands auto’s verkocht zijn; een stijging van 3,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto’s, zal december geen uitschieters vertonen en komt het totaal voor 2015 op zo’n 1,85 miljoen verhandelde occasions uit, het hoogste niveau sinds 2011. Het professionele kanaal is daarbij verreweg het meest populair, daaronder ook de outlet centers van de leasemaatschappijen. De verkoop in dat segment steeg met ruim vijf procent.

Net als in 2014 is Volkswagen het populairste merk onder occasionkopers met 12,2 procent marktaandeel. Tot en met november wisselden ruim 207 duizend gebruikte Volkswagens van eigenaar, waarvan meer dan 73 duizend exemplaren van het model Golf (4,3%  marktaandeel) en 61 duizend Polo’s (3,6%). Opel heeft 8,9 procent aandeel in de markt voor gebruikte auto’s en dat betreft voornamelijk de modellen Corsa (3,1%) en Astra (2,5%), gevolgd door Peugeot en Renault met respectievelijk 8,1 en 8,0 procent.

Hybride occasions

Voornamelijk de compacte auto’s zijn dit jaar meer in trek dan in 2014. Bijna 714 duizend, oftewel ruim 42 procent, van de verkochte occasions is een model uit het A-segment (bijvoorbeeld Toyota Aygo en Fiat Panda) of B-segment (bijvoorbeeld Ford Fiesta en Peugeot 206). Vorig jaar tot en met november waren dat er nog geen 670 duizend, een toename van bijna 7 procent dus. Met een daling van 13 procent boeten de grote ruimtewagens c.q. mpv’s aan populariteit in en daar profiteren de kleine terreinwagens (suv’s en crossovers) juist weer van, met een plus van 15 procent. Sinds jaar en dag is circa 80 procent van alle verkochte occasions een benzine, terwijl het aandeel diesel sinds 2009 is teruggelopen van bijna 20 procent naar minder dan 17 procent nu. In diezelfde periode steeg het marktaandeel van hybride occasions van 0,2 procent naar 1,3 procent. Twee procent betreft een gebruikte auto op lpg. (bron: Trendsinautoleasing)

Download het Nationaal Occasion Onderzoek van AM en VWE

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding