Die daling doet zich ook voor bij alle merken binnen de groep, waarbij VW zelf haar marktaandeel zag dalen van 13,4 naar net 12 procent. Skoda bleef nog het meest gespaard want dat wist bijna 12 procent meer auto’s te verkopen waarmee het marktaandeel slechts 0,1 procentpunt terugliep.

Dat blijkt uit het maandoverzicht van de Europese autokoepel Acea. De organisatie spreekt van een zeer sterke toename van de autoverkopen. Over heel 2015 gezien werd alleen in juni een nog sterkere groei geregistreerd. Over de eerste elf maanden van 2015 liggen de autoverkopen in Europa nu 8,7 procent boven het peil van een jaar eerder.

Wat de grotere merken betreft noteren onder meer Renault, Peugeot, Opel en Fiat een flink sterkere groei dan het gemiddelde. Ook de luxere merken doen het goed met vooral Land Rover, Jaguar en Jeep als uitschieters. Eén van de best presterende merken blijft Smart dan in de afgelopen maand driekwart meer auto’s verkocht dan vorig jaar. Een uitzondering is Lexus dat als enige een min – van tien procent – neerzette.