Dat blijkt uit cijfers van de Autobiz, bewerkt door Aumacon. Occasions worden natuurlijk vaak gelijktijdig op meerdere portalen vertoond maar ook wanneer de negen topportalen onderling worden ontdubbeld, blijkt het netto-aanbod verder toegenomen te zijn naar een nieuwe recordhoogte. Halverwege december stonden er 548,5 duizend unieke occasions te koop, tegenover 475,5 duizend stuks een jaar eerder, een toename van ruim vijftien procent. Het aantal topportalen dat gemiddeld voor een occasion wordt ingezet, is daarmee licht gedaald naar 2,6 portalen. Meer cijfers

Occasionhandel toegenomen 

De Nederlandse autobedrijven verkochten in de maand december tezamen bijna 89 duizend occasions aan eindgebruikers, een toename van acht procent ten opzichte van december 2014 toen het nog om iets meer dan 83 duizend stuks ging. De C2C-occasionhandel (consumenten onderling) dook echter onder het niveau van vorig jaar, de B2B-handel (bedrijven onderling) klom daarentegen stevig. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.  Particulieren onder elkaar (C2C) boekten een opvallend minnetje: 55 duizend occasions verkochten zij in december aan elkaar, het jaar ervoor waren dat nog 57,5 duizend stuks waardoor de maand december een daling van vier procent voor het particuliere segment noteerde. De professionele handel (B2B) boekte in december andermaal een kloeke winst. De handelaren verkochten onderling 65 duizend gebruikte auto’s tegenover 55,5 duizend stuks in december 2014, plus ruim zeventien procent.

Cumulatief over het hele jaar 2015 noteerden de autobedrijven (B2C) in totaal 1,08 miljoen occasionverkopen aan consumenten, tegenover 1,03 miljoen stuks in 2014 – een toename van 4,7 procent. Het C2C-segment (consumenten onderling) viel terug naar 667 duizend stuks tegenover 680 duizend stuks in 2014, een verlies van 1,9 procent. De B2B-handel draaide vorig jaar licht positief met 742 duizend stuks tegenover 721 duizend stuks in 2014, een plus van 2,9 procent.