Verkoop occasion-bestelwagen plus 4 procent in 2015

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2015 met vier procent toegenomen en de export is daarentegen sterk gedaald.

Dit meldt VWE Trendweb in Heerhugowaard. De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2015 met vier procent gestegen ten opzichte van 2014. In 2014 verkochten autobedrijven 84,5 duizend bestelauto’s (B2C), in 2015 steeg dit met 3.346 naar een totaal van 87,8 duizend occasions. Daarentegen daalden de verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) van 77,9 duizend naar 73,7 duizend stuks (-5,3%). Daarmee zet de trend van groeiende B2C-verkopen en dalende C2C-verkopen uit 2014 door. Opgeteld daalden de verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s via beide kanalen met een half procent.

Europese en Amerikaanse bedrijfsauto’s B2C

Autobedrijven verkochten van vrijwel alle grote merken meer gebruikte bedrijfsauto’s. Sterke stijgers in 2015 waren Mercedes-Benz, Peugeot en Iveco. Maar bij diverse Aziatische merken daalden de verkopen. Bij Hyundai, Toyota, Mitsubishi en Suzuki nam de occasionverkoop in 2015 aan gebruikers met meer dan tien procent af. Opvallend is de groei bij een aantal kleinere merken. Dacia is in opkomst (+59%), maar ook merken met vooral pick-up trucks en terreinauto’s als Dodge, Land Rover, Jeep en GMC groeiden met acht tot negen procent. Hierdoor is Dodge op de gebruikte bedrijfsautomarkt groter geworden dan Hyundai – en Land Rover groter dan Toyota.

Top 10 merken occasionverkopen B2C
De top 5 van meest verkochte bedrijfsautomodellen bleef in 2015 gelijk. De VW Caddy was weer de meest verkochte occasion, maar de verkopen hiervan stegen beduidend minder dan de totale markt. Als de verkopen van de vrijwel identieke zustermodellen Peugeot Partner en Citroën Berlingo van PSA worden samengevoegd komen deze bovenaan te staan. Verkopen van de twintig meest verkochte modellen stegen allemaal in 2015. Alleen de Renault Kangoo Express viel licht terug (-1,2%). Sterke groeiers waren de Mercedes-Benz Vito (+13,3%), Renault Trafic (+14,2%), Volkswagen Crafter (+14,8%) en Citroen Jumpy (+25,4%).

Sterke daling export
De export van gebruikte bedrijfsauto’s daalde in 2015 met maar liefst 23,5 procent. Er werden bijna 36 duizend bedrijfsauto’s geëxporteerd, zo’n elf duizend minder dan in 2014. Daarmee zet de sinds 2013 dalende trend zich verder voort. Deze daling komt voor een groot deel voor rekening van Oekraïne. Tot en met 2014 was dit altijd de belangrijkste exportbestemming voor bedrijfsauto’s. In 2014 ging meer dan dertig procent van de bedrijfsauto’s naar Oekraïne, in 2015 was hier nog maar een kwart van die dertig procent over (7,7%). Naast de onrustige situatie in dat land zijn ook de regelmatig veranderende importregelingen een oorzaak. Daarentegen groeide export naar Polen en daarom werd dit land in 2015 de belangrijkste exportbestemming voor Nederlandse bedrijfsauto’s. Export naar Roemenië, Servië en Bulgarije groeide eveneens. Een opkomende markt is Sierra Leone; export naar dit Afrikaanse land verdrievoudigde tot 0,8 procent van de totale export. Er werd juist  minder geëxporteerd naar Nigeria, Moldavië, Libië en Litouwen.

Volkswagen teruggevallen
Volkswagen blijft weliswaar het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, maar is in 2015 wel sterk teruggevallen (-30,5%). Ook de export van bedrijfsauto’s van de drie Franse merken en van Fiat nam erg af. Hierdoor is Ford gestegen naar de derde plaats, na Mercedes. Merken waarvan export het minst daalde zijn Iveco (-4,1%) en Nissan (-4,7%).

Minder kleine bestelauto’s
Vooral de export van kleine bestelauto’s als de VW Caddy, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo nam sterk af. De VW Caddy bereikte als enige kleine bestelauto in 2015 nog de top 10. De export bleef het best op peil bij de grote Iveco Daily en Mercedes Sprinter. De Hyundai H 200 (+7,7%), Citroën Jumper (+4,9%) en Opel Movano (+8,9%) namen in aantallen zelfs toe. Van de in 2014 geïntroduceerde elektrische Nissan E-NV200 zijn er afgelopen jaar al vijftig exemplaren geëxporteerd.

 

N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben uitsluitend betrekking op gebruikte lichte bedrijfsauto’s (bestelauto’s tot 3.500 kg.).

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Verkoop occasion-bestelwagen plus 4 procent in 2015 - Automobielmanagement.nl

Verkoop occasion-bestelwagen plus 4 procent in 2015

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2015 met vier procent toegenomen en de export is daarentegen sterk gedaald.

Dit meldt VWE Trendweb in Heerhugowaard. De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2015 met vier procent gestegen ten opzichte van 2014. In 2014 verkochten autobedrijven 84,5 duizend bestelauto’s (B2C), in 2015 steeg dit met 3.346 naar een totaal van 87,8 duizend occasions. Daarentegen daalden de verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) van 77,9 duizend naar 73,7 duizend stuks (-5,3%). Daarmee zet de trend van groeiende B2C-verkopen en dalende C2C-verkopen uit 2014 door. Opgeteld daalden de verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s via beide kanalen met een half procent.

Europese en Amerikaanse bedrijfsauto’s B2C

Autobedrijven verkochten van vrijwel alle grote merken meer gebruikte bedrijfsauto’s. Sterke stijgers in 2015 waren Mercedes-Benz, Peugeot en Iveco. Maar bij diverse Aziatische merken daalden de verkopen. Bij Hyundai, Toyota, Mitsubishi en Suzuki nam de occasionverkoop in 2015 aan gebruikers met meer dan tien procent af. Opvallend is de groei bij een aantal kleinere merken. Dacia is in opkomst (+59%), maar ook merken met vooral pick-up trucks en terreinauto’s als Dodge, Land Rover, Jeep en GMC groeiden met acht tot negen procent. Hierdoor is Dodge op de gebruikte bedrijfsautomarkt groter geworden dan Hyundai – en Land Rover groter dan Toyota.

Top 10 merken occasionverkopen B2C
De top 5 van meest verkochte bedrijfsautomodellen bleef in 2015 gelijk. De VW Caddy was weer de meest verkochte occasion, maar de verkopen hiervan stegen beduidend minder dan de totale markt. Als de verkopen van de vrijwel identieke zustermodellen Peugeot Partner en Citroën Berlingo van PSA worden samengevoegd komen deze bovenaan te staan. Verkopen van de twintig meest verkochte modellen stegen allemaal in 2015. Alleen de Renault Kangoo Express viel licht terug (-1,2%). Sterke groeiers waren de Mercedes-Benz Vito (+13,3%), Renault Trafic (+14,2%), Volkswagen Crafter (+14,8%) en Citroen Jumpy (+25,4%).

Sterke daling export
De export van gebruikte bedrijfsauto’s daalde in 2015 met maar liefst 23,5 procent. Er werden bijna 36 duizend bedrijfsauto’s geëxporteerd, zo’n elf duizend minder dan in 2014. Daarmee zet de sinds 2013 dalende trend zich verder voort. Deze daling komt voor een groot deel voor rekening van Oekraïne. Tot en met 2014 was dit altijd de belangrijkste exportbestemming voor bedrijfsauto’s. In 2014 ging meer dan dertig procent van de bedrijfsauto’s naar Oekraïne, in 2015 was hier nog maar een kwart van die dertig procent over (7,7%). Naast de onrustige situatie in dat land zijn ook de regelmatig veranderende importregelingen een oorzaak. Daarentegen groeide export naar Polen en daarom werd dit land in 2015 de belangrijkste exportbestemming voor Nederlandse bedrijfsauto’s. Export naar Roemenië, Servië en Bulgarije groeide eveneens. Een opkomende markt is Sierra Leone; export naar dit Afrikaanse land verdrievoudigde tot 0,8 procent van de totale export. Er werd juist  minder geëxporteerd naar Nigeria, Moldavië, Libië en Litouwen.

Volkswagen teruggevallen
Volkswagen blijft weliswaar het merk met het grootste aandeel in de exportmarkt, maar is in 2015 wel sterk teruggevallen (-30,5%). Ook de export van bedrijfsauto’s van de drie Franse merken en van Fiat nam erg af. Hierdoor is Ford gestegen naar de derde plaats, na Mercedes. Merken waarvan export het minst daalde zijn Iveco (-4,1%) en Nissan (-4,7%).

Minder kleine bestelauto’s
Vooral de export van kleine bestelauto’s als de VW Caddy, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo nam sterk af. De VW Caddy bereikte als enige kleine bestelauto in 2015 nog de top 10. De export bleef het best op peil bij de grote Iveco Daily en Mercedes Sprinter. De Hyundai H 200 (+7,7%), Citroën Jumper (+4,9%) en Opel Movano (+8,9%) namen in aantallen zelfs toe. Van de in 2014 geïntroduceerde elektrische Nissan E-NV200 zijn er afgelopen jaar al vijftig exemplaren geëxporteerd.

 

N.B. Alle bovenstaande cijfers hebben uitsluitend betrekking op gebruikte lichte bedrijfsauto’s (bestelauto’s tot 3.500 kg.).

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding