Tijdelijke opmars van middenklasser

Dit jaar worden er in Europa naar verwachting 688.000 ‘middelklassers’ verkocht, dat is zo’n 57.000 meer dan in 2015 toen in dit marktsegment al het hoogste aantal sinds 2012 werd genoteerd.
Dat meldt marktonderzoeker LMC Automotive.

Skoda Superb

De meest verkochte middenklasse-auto blijft de VW Passat. Daarvan werden er in de eerste vijf maanden van dit jaar al 91.927 verkocht. Ondanks dieselgate toch een toename met ruim drie procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Verreweg de grootste stijger is echter de Skoda Superb. Die blijft weliswaar met 38.648 verkochte exemplaren op ruimte afstand van de Passat maar dat verkochte aantal is wel bijna twee keer zo veel als in de eerste vijf maanden van 2015. De Skoda rukt daarmee ook drie plaatsen op op de Europese ranglijst.

De derde en vierde plaats wordt min of meer gedeeld door de Ford Mondeo en de Opel Insignia, waarbij het aantal verkochte Mondeo’s vrijwel stabiel is gebleven maar de Insignia vergeleken bij vorig jaar 15 procent moest inleveren. Na de Peugeot 508 komt de Toyota Avensis die met een toename van ruim 40 procent eveneens een goede prestatie neerzet. De top tien van in Europa verkochte middenklassers wordt verder afgemaakt met de Mazda6, de Renault Talisman als nieuwe binnenkomer, de Hyundai i40 en de Citroën C5.

LMC Automotive denkt overigens dat de goede tijden voor middenklassers nu wel voorbij zijn. Dat komt onder meer door de toenemende concurrentie van de SUV’s, de komst van steeds meer laaggeprijsde instap-modellen en het feit dat een aantal merken zoals Honda en Nissan geen nieuwe middenklasser meer uitbrengen. LMC Automotive denkt dat er daarmee rond 2020 nog 594.000 van dit soort auto’s verkocht zal worden, waarmee het marktaandeel mede door de aanhoudende groei van de automarkt als geheel zal dalen van 4,4 procent nu naar 3,5 procent over vier jaar.

Tijdelijke opmars van middenklasser - Automobielmanagement.nl

Tijdelijke opmars van middenklasser

Dit jaar worden er in Europa naar verwachting 688.000 ‘middelklassers’ verkocht, dat is zo’n 57.000 meer dan in 2015 toen in dit marktsegment al het hoogste aantal sinds 2012 werd genoteerd.
Dat meldt marktonderzoeker LMC Automotive.

Skoda Superb

De meest verkochte middenklasse-auto blijft de VW Passat. Daarvan werden er in de eerste vijf maanden van dit jaar al 91.927 verkocht. Ondanks dieselgate toch een toename met ruim drie procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Verreweg de grootste stijger is echter de Skoda Superb. Die blijft weliswaar met 38.648 verkochte exemplaren op ruimte afstand van de Passat maar dat verkochte aantal is wel bijna twee keer zo veel als in de eerste vijf maanden van 2015. De Skoda rukt daarmee ook drie plaatsen op op de Europese ranglijst.

De derde en vierde plaats wordt min of meer gedeeld door de Ford Mondeo en de Opel Insignia, waarbij het aantal verkochte Mondeo’s vrijwel stabiel is gebleven maar de Insignia vergeleken bij vorig jaar 15 procent moest inleveren. Na de Peugeot 508 komt de Toyota Avensis die met een toename van ruim 40 procent eveneens een goede prestatie neerzet. De top tien van in Europa verkochte middenklassers wordt verder afgemaakt met de Mazda6, de Renault Talisman als nieuwe binnenkomer, de Hyundai i40 en de Citroën C5.

LMC Automotive denkt overigens dat de goede tijden voor middenklassers nu wel voorbij zijn. Dat komt onder meer door de toenemende concurrentie van de SUV’s, de komst van steeds meer laaggeprijsde instap-modellen en het feit dat een aantal merken zoals Honda en Nissan geen nieuwe middenklasser meer uitbrengen. LMC Automotive denkt dat er daarmee rond 2020 nog 594.000 van dit soort auto’s verkocht zal worden, waarmee het marktaandeel mede door de aanhoudende groei van de automarkt als geheel zal dalen van 4,4 procent nu naar 3,5 procent over vier jaar.