Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Na acht maanden staat het aantal verkochte (nieuwe) auto’s dit jaar nu op 252.094 stuks. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 265.953 stuks; een daling van 5,2 procent. Deze terugval is vooral in de maanden januari en februari ontstaan als naweeën van de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders. In de daaropvolgende maanden maart tot en met juni van dit jaar groeiden de autoverkopen echter met gemiddeld vier procent. In juli werd vervolgens de daling ingezet, in die maand gingen de verkopen met ruim acht procent omlaag.

De jaarprognose van Aumacon staat voor 2016 vooralsnog op 395.000 stuks. Analist Clem Dickmann: "We zien op dit moment weliswaar dat de particuliere vraag zich mede door de opkomst van privélease herstelt, maar tegelijktijdig verliest de zakelijke markt haar kooplust. Veel leaserijders rijden inmiddels al in een auto met lage bijtelling waardoor het effect van de bijtellingsverhoging per 1 januari aanstaande beperkt zal zijn." Niettemin verwacht het kennisbureau aan het eind van dit jaar nog extra verkopen en voorregistraties van plug-in auto’s, "Maar het zal niet meer in de buurt komen van de tienduizenden auto’s die nog in december 2015 werden geregistreerd."

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in augustus als volgt uit: 1. Opel (2.928 stuks/10,8% marktaandeel in augustus), 2. Volkswagen (2.606/9,6%), 3. Renault (2.566/9,5%), 4. Peugeot (2.263/8,4%) en 5. Ford (1.617/6,0%).

De vijf best verkochte modellen in augustus zijn: 1. Opel Karl (1.057 stuks/3,9% marktaandeel in augustus), 2. Kia Picanto (925/3,4%), 3. Opel Astra (833/3,1%), 4. Peugeot 108 (718/2,6%) en 5. Ford Fiesta (709/2,6%).

Na acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (28.837 stuks/ 11,4% marktaandeel in 2016), 2. Renault (21.858/8,7%), 3. Opel (20.867/8,3%), 4. Peugeot (19.094/7,6%) en 5. Ford (14.908/5,9%).

Zie hier voor het complete cijferoverzicht.

Zie hier voor de AUMACON marktprognose autoverkopen 2016.