Hoewel die daling minimaal is, is het wel de eerste keer in meer dan drie jaar tijd dat er in Europa minder auto’s werden verkocht vergeleken bij dezelfde maand een jaar eerder. Over de eerste tien maanden van dit jaar komt nog altijd een plus van 7,2 procent uit de bus.

De daling is vooral te wijten aan teruglopende verkopen in twee van de grootste autolanden, Duitsland met een min van 5,6 procent en Frankrijk met 4 procent daling. In Groot-Brittannië is de groei er ook vrijwel uit terwijl Italië en Spanje ver verwijderd zijn van de groei met meer dan 20 procent van eerder dit jaar. Zoals inmiddels gebruikelijk bungelt ons land ver onderaan met een daling van meer dan 22 procent in oktober en van ruim zeven procent over tien maanden gezien. Het enige land dat daarbij, in negatieve zin, enigszins bij in de buurt komt, is Ierland waar vorige maand ruim 12 procent minder auto’s werden verkocht. Verder blijven de andere kleinere landen vrijwel allemaal in de plus.

Wat merken betreft moeten vooral Citroën met bijna negen procent daling en VW met een min van bijna acht procent terrein prijsgeven. Ook Peugeot, Renault en Dacia verkopen minder auto’s dan in oktober 2015 terwijl bij de massamerken Opel en Fiat nog steeds in de plus zitten. Binnen de FCA-groep doen ook Lancia en Alfa Romeo het opmerkelijk goed. Grootste stijger blijft Jaguar dat de afgelopen maand 61 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder.