General Motors verkocht ruim 252.000 nieuwe auto’s, dat is 10 procent meer dan een jaar eerder. In het belangrijke ‘retailsegment’ gingen de verkopen met acht procent omhoog, waarmee GM naar eigen zeggen beter presteerde dan alle fabrikanten met een compleet productaanbod. Het marktaandeel bij particulieren ligt nu met 16,8 procent op het hoogste sinds 2009. "De cijfers weerspiegelen de aanhoudende kracht van onze Amerikaanse activiteiten. We hebben winstgevend aandeel op de particuliere markt veroverd en ook in andere segmenten deden we het uitstekend," zegt Kurt McNeil, vice-president US operations.

Bij Ford lijkt het kwakkelen van de laatste tijd een beetje voorbij want daar werden vijf procent meer auto’s verkocht. De belangrijke F-serie had zelfs de beste maand november sinds 2001 terwijl er van de SUV’s van Ford 20 procent meer werden verkocht dan een jaar geleden. Ford boekt betere resultaten op de particuliere markt dan in de fleetsector, wat past in het beleid om meer winst per verkochte auto te realiseren. Dat leidde er ook toe dat de gemiddelde verkoopprijs 1.000 dollar hoger lag dan in november 2015 terwijl dat volgens Ford voor de sector als geheel op slechts 320 dollar ligt.

FCA heeft zelf de verkopen in de VS nog niet bekend gemaakt maar verschillende bronnen melden dat het Italiaans/Amerikaanse concern een klap van ruim 14 procent heeft moeten incasseren. Volkswagen heeft in de States een kwart meer auto’s verkocht dan in november 2015 maar dat was dan ook net de maand dat dieselgate bekend werd. Verder verkochten Nissan, Honda en Toyota tussen de vier en 7,5 procent auto’s meer.

Analisten wijzen wel op het gevaar van de aantrekkende rente. Dat zou er toe kunnen leiden dat de zo belangrijke financiering van nieuwe auto’s moeilijker gaat worden. Ook zouden de fabrikanten wat minder kunnen gaan zwaaien met aanbiedingen waarmee ze dit jaar de afzet op peil hebben weten te houden.