In Frankrijk is de gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe auto dit jaar weer met 4,5 procent omhoog gegaan naar 24.300 euro. De autoprijzen stijgen daarmee veel harder dan de inflatie, blijkt uit de New Car Buyer Survey. In de laatste tien jaar zijn duurdere modellen zoals van BMW of Mercedes 18 procent duurder geworden naar 42.134 euro terwijl de goedkopere en middelklasse modellen met een prijskaartje van 22.000 euro 16 procent duurder zijn dan in 2006.

De prijsstijging heeft veel te maken met de technologische ontwikkeling. Zo bieden auto’s vandaag de dag veel connectiviteit en infotainment, zit er veel techniek in om de emissies terug te dringen en worden ook lichtere materialen gebruikt. Dat alles leidt echter wel tot een steeds hoger prijskaartje waardoor auto’s voor een grote categorie niet meer bereikbaar zijn geworden. Zo blijven jongere kopers, althans in Frankrijk, steeds meer weg uit de showroom waardoor de gemiddelde leeftijd van de koper van een nieuwe auto nu is opgelopen naar 56 jaar. "Wie minder te besteden heeft, kijkt naar de tweedehandsmarkt en naar lowcost modellen, zoals het succes van Dacia laat zien," denkt New Car Buyer Survey.