Crisis voorbij: record inhaalslag onderhoud

In 2016 nam het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2015 met 1,5 miljoen toe, naar 15,6 miljoen. Een stijging van 11 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Aftersales Monitor 2016 van RAI Vereniging en BOVAG, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Daarmee is een noodzakelijke inhaalslag gemaakt nadat het auto-onderhoud tijdens de economische recessie juist minder aandacht kreeg.

CPB: economie krijgt harde dreun door coronavirus

Omgerekend hebben in 2016 ruim 7,2 miljoen personenauto’s een werkplaats bezocht, oftewel 89,8 procent van het totale rijdende wagenpark in Nederland. Dat is het hoogste aandeel sinds de start van de Aftersales Monitor in 2009. Het dieptepunt lag in 2011, toen slechts 79,6 procent van alle personenauto’s de werkplaats van binnen zag. Door deze ontwikkeling steeg de onderhouds- en reparatieomzet voor autobedrijven afgelopen jaar met 9 procent in vergelijking met 2015, naar 3,8 miljard euro.
529 euro per auto
Gemiddeld werd per auto vorig jaar 529 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties, marginaal meer dan in 2015, toen gemiddeld 525 werd gespendeerd. Voor auto’s in de leeftijd van 7 tot 10 jaar gaven de eigenaren afgelopen jaar het meeste uit: 629 euro, terwijl dat voor nieuwe auto’s van 0 tot 3 jaar 464 euro was. Per werkplaatsbezoek lag het gemiddelde bedrag in 2016 op 246 euro ten opzichte van 249 euro een jaar eerder.

Verkeersveiligheid in geding
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van BOVAG: "Autobedrijven hebben tussen 2010 en 2014 de totale omzet met meer dan een miljard euro zien dalen. In combinatie met de dalende autoverkopen, hadden veel autobedrijven hierdoor moeite om het hoofd boven water te houden. Automobilisten blijken nu een stuk minder te beknibbelen op onderhoud en daarmee op hun eigen en andermans veiligheid. Die inhaalslag was in meerdere opzichten ook wel echt nodig; ruim 1 op de 5 auto’s op de weg in 2011 waar geen onderhoud aan werd gepleegd, is geen prettig idee."

Onderhoud is essentieel 

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: "Goed onderhoud is essentieel voor een auto en daar moet je als eigenaar niet mee wachten. Niet alleen om pech langs de weg te voorkomen, maar vooral ook voor de verkeersveiligheid en om ervoor te zorgen dat deze aan de milieueisen blijft voldoen. Remmen, banden, verlichting, filters noem maar op. Die moeten in goede staat verkeren, regelmatig worden onderhouden en tijdig worden vervangen."

Crisis voorbij: record inhaalslag onderhoud - Automobielmanagement.nl

Crisis voorbij: record inhaalslag onderhoud

In 2016 nam het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2015 met 1,5 miljoen toe, naar 15,6 miljoen. Een stijging van 11 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Aftersales Monitor 2016 van RAI Vereniging en BOVAG, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Daarmee is een noodzakelijke inhaalslag gemaakt nadat het auto-onderhoud tijdens de economische recessie juist minder aandacht kreeg.

CPB: economie krijgt harde dreun door coronavirus

Omgerekend hebben in 2016 ruim 7,2 miljoen personenauto’s een werkplaats bezocht, oftewel 89,8 procent van het totale rijdende wagenpark in Nederland. Dat is het hoogste aandeel sinds de start van de Aftersales Monitor in 2009. Het dieptepunt lag in 2011, toen slechts 79,6 procent van alle personenauto’s de werkplaats van binnen zag. Door deze ontwikkeling steeg de onderhouds- en reparatieomzet voor autobedrijven afgelopen jaar met 9 procent in vergelijking met 2015, naar 3,8 miljard euro.
529 euro per auto
Gemiddeld werd per auto vorig jaar 529 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties, marginaal meer dan in 2015, toen gemiddeld 525 werd gespendeerd. Voor auto’s in de leeftijd van 7 tot 10 jaar gaven de eigenaren afgelopen jaar het meeste uit: 629 euro, terwijl dat voor nieuwe auto’s van 0 tot 3 jaar 464 euro was. Per werkplaatsbezoek lag het gemiddelde bedrag in 2016 op 246 euro ten opzichte van 249 euro een jaar eerder.

Verkeersveiligheid in geding
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van BOVAG: "Autobedrijven hebben tussen 2010 en 2014 de totale omzet met meer dan een miljard euro zien dalen. In combinatie met de dalende autoverkopen, hadden veel autobedrijven hierdoor moeite om het hoofd boven water te houden. Automobilisten blijken nu een stuk minder te beknibbelen op onderhoud en daarmee op hun eigen en andermans veiligheid. Die inhaalslag was in meerdere opzichten ook wel echt nodig; ruim 1 op de 5 auto’s op de weg in 2011 waar geen onderhoud aan werd gepleegd, is geen prettig idee."

Onderhoud is essentieel 

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: "Goed onderhoud is essentieel voor een auto en daar moet je als eigenaar niet mee wachten. Niet alleen om pech langs de weg te voorkomen, maar vooral ook voor de verkeersveiligheid en om ervoor te zorgen dat deze aan de milieueisen blijft voldoen. Remmen, banden, verlichting, filters noem maar op. Die moeten in goede staat verkeren, regelmatig worden onderhouden en tijdig worden vervangen."