Dat betekent dat de groei weer wat aan lijkt te trekken want in juli bedroeg de toename 2,7 procent en in de maand daarvoor 4,7 procent. Over de eerste acht maanden staat de teller van de autoverkopen in Europa nu op een plus van 4,5 procent.

Italië en Spanje blijven de trekkers met een toename in de dubbele cijfers. Ook Frankrijk en Duitsland laten nog altijd hogere autoverkopen zien dan vorig jaar maar de Britse markt is nu echt ingestort. Ons land zet met ruim tien procent hogere verkopen in augustus een minder dan middelmatige prestatie neer. In België was afgelopen maand zelfs sprake van een daling met acht procent waarmee de Belgen samen met Denemarken onderaan de Europese ranglijst bungelen.

Een opmerkelijke ‘cijfertruc’ is de 79 procent groei voor PSA. Dat komt voor het overgrote deel voor rekening van Opel dat nu bij de nieuwe Franse eigenaar wordt meegeteld. Aan de andere kant zag General Motors na de verkoop van datzelfde Opel de Europese afzet met liefst 99 procent inzakken van 54.907 auto’s vorig jaar naar precies 53 nu. Wat de meer normaal vergelijkbare cijfers betreft is Alfa Romeo een uitschieter met 40 procent hogere verkopen. Ook Volvo, Suzuki en daarnaast Lada draaien prima terwijl Jaguar na de recente opmars nu flink terrein moet prijsgeven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding