Onder aan de streep kwam GM op een verlies van 3 miljard dollar. Dat werd vooral veroorzaakt door 4,5 miljard een buitengewone lasten wegens de verkoop van Opel. Omdat de cijfers toch beter waren dan verwacht ging de koers van GM op Wall Street aardig omhoog.

De omzet aan automobielen daalde in het afgelopen kwartaal bij GM met ruim 16 procent naar 30,5 miljard dollar. Dat komt door het verlaten van Europa maar ook het vertrek uit India en Zuid-Amerika alsmede uit Australië waar de laatste auto juist vorige week van de band rolde. Bovendien kiest GM er op de Amerikaanse thuismarkt voor om liever auto’s te verkopen die flink winst opleveren en de verkopen met korting aan grootafnemers zoals verhuurbedrijven aan banden te leggen.

Opel verliesmaker

General Motors waarschuwde in juli dat de winst lager zou uitkomen dan eerder was voorspeld maar dat bleek uiteindelijk toch mee te vallen. Het beeld ziet er langzamerhand beter uit nu de notoire verliesmaker Opel niet meer meetelt. In de autowereld wordt er bovendien vanuit gegaan dat GM nieuwe ontwikkelingen als autonoom rijden en elektrische auto’s op een goede manier oppakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ford.