Marktaandeel EV’s nu boven de 50 procent in Noorwegen

In Noorwegen zijn vorig jaar voor het eerst meer elektrische en hybride auto’s verkocht dan modellen met een verbrandingsmotor.

Eén op de vijf nieuwe personenauto’s is volledig elektrisch terwijl nog eens ruim 30 procent een hybride aandrijving heeft. In totaal nemen dat soort modellen daarmee een marktaandeel in van 52,1 procent terwijl dat in 2016 nog 40,2 procent was. Noorwegen lijkt daarmee aardig op weg om het doel van 100 procent elektrisch in 2025 te halen.

De Noorse overheid biedt, zoals bekend, elektrische auto’s ook alle mogelijke ruimte. Dat is letterlijk, want dat soort auto’s mogen gebruik maken van de busbanen en kunnen overal gratis geparkeerd worden. Figuurlijk geldt er meestal een vrijstelling van tol op autowegen en worden laadfaciliteiten ook zwaar gesubsidieerd. Toch is er ook wel tegenstand, wat er toe heeft geleid dat de hoofdstad Oslo onlangs een bescheiden tol heeft ingevoerd en het gebruik van de busbanen ook heeft beperkt tot de spits. "Noorwegen staat nog steeds nummer één als het om elektrisch rijden gaat maar dat is alleen maar te danken aan de vele subsidies," zegt de directeur van een Europese autofabrikant dan ook tegen de Financial Times.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Marktaandeel EV’s nu boven de 50 procent in Noorwegen - Automobielmanagement.nl

Marktaandeel EV’s nu boven de 50 procent in Noorwegen

In Noorwegen zijn vorig jaar voor het eerst meer elektrische en hybride auto’s verkocht dan modellen met een verbrandingsmotor.

Eén op de vijf nieuwe personenauto’s is volledig elektrisch terwijl nog eens ruim 30 procent een hybride aandrijving heeft. In totaal nemen dat soort modellen daarmee een marktaandeel in van 52,1 procent terwijl dat in 2016 nog 40,2 procent was. Noorwegen lijkt daarmee aardig op weg om het doel van 100 procent elektrisch in 2025 te halen.

De Noorse overheid biedt, zoals bekend, elektrische auto’s ook alle mogelijke ruimte. Dat is letterlijk, want dat soort auto’s mogen gebruik maken van de busbanen en kunnen overal gratis geparkeerd worden. Figuurlijk geldt er meestal een vrijstelling van tol op autowegen en worden laadfaciliteiten ook zwaar gesubsidieerd. Toch is er ook wel tegenstand, wat er toe heeft geleid dat de hoofdstad Oslo onlangs een bescheiden tol heeft ingevoerd en het gebruik van de busbanen ook heeft beperkt tot de spits. "Noorwegen staat nog steeds nummer één als het om elektrisch rijden gaat maar dat is alleen maar te danken aan de vele subsidies," zegt de directeur van een Europese autofabrikant dan ook tegen de Financial Times.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding