Bescheiden groei voor Duitse automarkt

In Duitsland zijn in de eerste jaarhelft 1.839.031 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is 2,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Grootste verliezer was Tesla dat een derde minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Aan de kant van de winnaars deden vooral DS en Dacia het goed met een toename van rond een kwart terwijl bij de Duitse merken Smart de uitblinker is met 17,5 procent hogere verkopen. Ook Porsche, Mini, VW en Ford wisten een flinke plus neer te zetten. Volkswagen blijft het grootste merk in Duitsland met een aandeel van bijna 20 procent bij de nieuw verkochte auto’s.

SUV’s zijn ook in Duitsland niet aan te slepen, blijkt uit het overzicht van de verkeersdienst KBA. Daarvan werden er in de jaarhelft 42 procent meer verkocht dan vorig jaar waarmee één op de vijf nieuwe auto’s in deze categorie valt. Grootste verliezers zijn grotere middenklassers waarvan er 20 procent minder verkocht werden. Tenslotte blijft diesel ook bij de Duitsers sterk terrein verliezen. Net één op de drie nieuwe auto’s rijdt op die brandstof terwijl dat een jaar geleden nog de helft was. Het aandeel puur-elektrische auto’s blijft in Duitsland nog altijd net onder de één procent hangen terwijl de afzet van plug in hybrides opnieuw fors toenam.

Bescheiden groei voor Duitse automarkt - Automobielmanagement.nl

Bescheiden groei voor Duitse automarkt

In Duitsland zijn in de eerste jaarhelft 1.839.031 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is 2,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Grootste verliezer was Tesla dat een derde minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Aan de kant van de winnaars deden vooral DS en Dacia het goed met een toename van rond een kwart terwijl bij de Duitse merken Smart de uitblinker is met 17,5 procent hogere verkopen. Ook Porsche, Mini, VW en Ford wisten een flinke plus neer te zetten. Volkswagen blijft het grootste merk in Duitsland met een aandeel van bijna 20 procent bij de nieuw verkochte auto’s.

SUV’s zijn ook in Duitsland niet aan te slepen, blijkt uit het overzicht van de verkeersdienst KBA. Daarvan werden er in de jaarhelft 42 procent meer verkocht dan vorig jaar waarmee één op de vijf nieuwe auto’s in deze categorie valt. Grootste verliezers zijn grotere middenklassers waarvan er 20 procent minder verkocht werden. Tenslotte blijft diesel ook bij de Duitsers sterk terrein verliezen. Net één op de drie nieuwe auto’s rijdt op die brandstof terwijl dat een jaar geleden nog de helft was. Het aandeel puur-elektrische auto’s blijft in Duitsland nog altijd net onder de één procent hangen terwijl de afzet van plug in hybrides opnieuw fors toenam.