Maserati probeert ’t tij te keren

Maserati heeft een bar slecht kwartaal achter de rug met een winstdaling van 87 procent naar nog maar net 15 miljoen euro.

Wereldwijd verkocht het sportwagen- en luxe-merk, dat voorlopig nog onderdeel uitmaakt van Fiat Chrysler Automobiles, 8.800 automobielen wat 19 procent minder was dan een jaar eerder. Van de winstmarge bleef nog maar 2,4 procent over terwijl dat in het derde kwartaal van 2017 nog bijna 14 procent was. Die marge ligt daarmee ook ver onder de doelstelling van 14 procent voor heel 2018.

Volgens CEO Mike Manley van FCA is Maserati niet exclusief genoeg meer. "We hebben het de laatste tijd behandeld als een merk voor de massamarkt." Dat kwam mede doordat Maserati in feite gekoppeld werd aan Alfa Romeo en ook de CEO met dat merk deelde. "Dat was gewoon een vergissing," geeft Manley toe. "Achteraf gezien deden we twee dingen toen we Maserati en Alfa Romeo samenvoegden. In de eerste plaats verloren we de focus op Maserati als merk. Ten tweede werd Maserati behandeld als massamarkt-merk wat het is niet is. Het moet daarom ook niet als zodanig behandeld worden." Om het tij te keren heeft FCA vorige maand Harald Wester als afzonderlijke CEO voor Maserati aangesteld. In feite is dat een terugkeer want Wester leidde het merk ook al van 2008 tot 2016. "Hij kent de luxe auto markt uitstekend en begrijpt ook het merk Maserati erg goed," denkt Manley.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Maserati probeert ’t tij te keren - Automobielmanagement.nl

Maserati probeert ’t tij te keren

Maserati heeft een bar slecht kwartaal achter de rug met een winstdaling van 87 procent naar nog maar net 15 miljoen euro.

Wereldwijd verkocht het sportwagen- en luxe-merk, dat voorlopig nog onderdeel uitmaakt van Fiat Chrysler Automobiles, 8.800 automobielen wat 19 procent minder was dan een jaar eerder. Van de winstmarge bleef nog maar 2,4 procent over terwijl dat in het derde kwartaal van 2017 nog bijna 14 procent was. Die marge ligt daarmee ook ver onder de doelstelling van 14 procent voor heel 2018.

Volgens CEO Mike Manley van FCA is Maserati niet exclusief genoeg meer. "We hebben het de laatste tijd behandeld als een merk voor de massamarkt." Dat kwam mede doordat Maserati in feite gekoppeld werd aan Alfa Romeo en ook de CEO met dat merk deelde. "Dat was gewoon een vergissing," geeft Manley toe. "Achteraf gezien deden we twee dingen toen we Maserati en Alfa Romeo samenvoegden. In de eerste plaats verloren we de focus op Maserati als merk. Ten tweede werd Maserati behandeld als massamarkt-merk wat het is niet is. Het moet daarom ook niet als zodanig behandeld worden." Om het tij te keren heeft FCA vorige maand Harald Wester als afzonderlijke CEO voor Maserati aangesteld. In feite is dat een terugkeer want Wester leidde het merk ook al van 2008 tot 2016. "Hij kent de luxe auto markt uitstekend en begrijpt ook het merk Maserati erg goed," denkt Manley.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding