Minder diesels verkocht maar meer diesel verstookt

Hoewel het aandeel diesels onder de nieuwe personenauto’s gestaag afneemt, is de kans groot dat het totale verbruik van diesel juist toeneemt. Dat komt door de sterke opmars van de grotere en zwaardere SUV’s die meer brandstof verbruiken dan kleine dieselauto’s.

Minder diesels verkocht maar meer diesel verstookt

Die waarschuwing komt van de VAB, de Belgische ANWB. In Belgie was vorig jaar nog maar één op de drie nieuwe personenauto’s uitgerust met een dieselmotor terwijl dat in 2017 nog bijna de helft was. Tegelijk nam het aandeel van de SUV’s toe van acht naar 37 procent. "De hogere instap bevalt veel mensen en ze worden ook veiliger bevonden. Maar het gaat toch vooral om een emotionele en geen rationele keuze," zegt woordvoerder Maarten Matienko van de VAB in de Standaard. 

 

Hij berekent dat SUV’s gemiddeld 15 procent meer brandstof verstoken dan de klassieke gezinswagen. Om die reden kiezen veel kopers juist in dat segment voor een diesel, redeneert Matienko. "Daardoor is de kans groot dat er minder diesels verkocht worden maar dat het verbruik van diesel toeneemt." Uiteindelijk leidt dat er volgens de Belgische autobond toe dat de totale CO2-uitstoot van het wagenpark toeneemt in plaats van afneemt.

Minder diesels verkocht maar meer diesel verstookt - Automobielmanagement.nl

Minder diesels verkocht maar meer diesel verstookt

Hoewel het aandeel diesels onder de nieuwe personenauto’s gestaag afneemt, is de kans groot dat het totale verbruik van diesel juist toeneemt. Dat komt door de sterke opmars van de grotere en zwaardere SUV’s die meer brandstof verbruiken dan kleine dieselauto’s.

Minder diesels verkocht maar meer diesel verstookt

Die waarschuwing komt van de VAB, de Belgische ANWB. In Belgie was vorig jaar nog maar één op de drie nieuwe personenauto’s uitgerust met een dieselmotor terwijl dat in 2017 nog bijna de helft was. Tegelijk nam het aandeel van de SUV’s toe van acht naar 37 procent. "De hogere instap bevalt veel mensen en ze worden ook veiliger bevonden. Maar het gaat toch vooral om een emotionele en geen rationele keuze," zegt woordvoerder Maarten Matienko van de VAB in de Standaard. 

 

Hij berekent dat SUV’s gemiddeld 15 procent meer brandstof verstoken dan de klassieke gezinswagen. Om die reden kiezen veel kopers juist in dat segment voor een diesel, redeneert Matienko. "Daardoor is de kans groot dat er minder diesels verkocht worden maar dat het verbruik van diesel toeneemt." Uiteindelijk leidt dat er volgens de Belgische autobond toe dat de totale CO2-uitstoot van het wagenpark toeneemt in plaats van afneemt.