Chinese autoverkopen voor ’t eerst sinds 1990 gedaald

De Chinese automarkt is in 2018 voor het eerst sinds 1990 lager uitgekomen dan in het voorafgaande jaar. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers zijn er vorig jaar 28,1 miljoen nieuwe auto’s verkocht, en dat is dan 2,8 procent minder dan in 2017.

In de maand december kwamen de autoverkopen zelfs 13 procent lager uit dan een jaar eerder.

“De automarkt heeft wat de korte termijn betreft nog te kampen met aardig serieuze problemen,” zegt Shi Jianhua van de CAAM. Hij noemt onder meer het stapsgewijs afschaffen van belastingvoordelen en de aanhoudende handelsoorlog met de Verenigde
Staten. Voor het nieuwe jaar verwacht de organisatie daarom hooguit dezelfde verkoopcijfers als in 2018. Wat buitenlandse leveranciers betreft was Ford de grootste verliezer met een daling van 37 procent. Aan de andere kant kon Toyota, dat sterk op China inzet, toch nog 14 procent meer auto’s verkopen terwijl ‘thuisspeler’ Geely een sterke plus van 20 procent neerzette. De regering in Beijing heeft recent wel aangekondigd dat er nieuwe maatregelen komen om de binnenlandse bestedingen inclusief de automarkt te stimuleren. Analisten gokken er op dat de automarkt daarmee in de jaren ná 2019 in ieder geval weer een sterke groei kan laten zien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Chinese autoverkopen voor ’t eerst sinds 1990 gedaald - Automobielmanagement.nl

Chinese autoverkopen voor ’t eerst sinds 1990 gedaald

De Chinese automarkt is in 2018 voor het eerst sinds 1990 lager uitgekomen dan in het voorafgaande jaar. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers zijn er vorig jaar 28,1 miljoen nieuwe auto’s verkocht, en dat is dan 2,8 procent minder dan in 2017.

In de maand december kwamen de autoverkopen zelfs 13 procent lager uit dan een jaar eerder.

“De automarkt heeft wat de korte termijn betreft nog te kampen met aardig serieuze problemen,” zegt Shi Jianhua van de CAAM. Hij noemt onder meer het stapsgewijs afschaffen van belastingvoordelen en de aanhoudende handelsoorlog met de Verenigde
Staten. Voor het nieuwe jaar verwacht de organisatie daarom hooguit dezelfde verkoopcijfers als in 2018. Wat buitenlandse leveranciers betreft was Ford de grootste verliezer met een daling van 37 procent. Aan de andere kant kon Toyota, dat sterk op China inzet, toch nog 14 procent meer auto’s verkopen terwijl ‘thuisspeler’ Geely een sterke plus van 20 procent neerzette. De regering in Beijing heeft recent wel aangekondigd dat er nieuwe maatregelen komen om de binnenlandse bestedingen inclusief de automarkt te stimuleren. Analisten gokken er op dat de automarkt daarmee in de jaren ná 2019 in ieder geval weer een sterke groei kan laten zien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding