Worden de Chinese partners Jinbei en Huasong meegeteld dan komt de groep met 3,9 miljoen exemplaren wel 3,2 procent hoger uit. Renault c.s. is met dat laatste aantal net even groter dan concurrent PSA want dat meldde vorige week in 2018 precies 3.877.765 auto’s verkocht te hebben.

In Europa zagen Renault en Dacia de verkopen met net een half procentje toenemen. Dat betekent dat de internationalisering bij de Franse groep verder voortschrijdt. Kwam in 2017 nog 49,2 procent van de verkopen van buiten Europa, vorig jaar was dat gestegen tot 50,6 procent. Opnieuw onderstreept de groep daarbij wel dat de twee Chinese partners in die cijfers zijn verwerkt.

Waar Renault wel uitstekend mee scoort zijn elektrische auto’s. Daarvan werden er ruim een derde meer verkocht dan in het voorafgaande jaar terwijl die groei in de tweede jaarhelft accelereerde naar 62 procent. Renault blijft met een marktaandeel van 22 procent wat elektrische voertuigen betreft voorlopig nog marktleider in Europa.