Januari 2019: Europese automarkt blijft flink in de min

De Europese automarkt is ook in de eerste maand van 2019 flink in de min blijven steken. Volgens autokoepel Acea werden er met bijna 1,2 miljoen stuks 4,6 procent minder personenauto’s verkocht dan in januari 2018.

Januari 2019: Europese automarkt blijft flink in de min

Januari 2019 is daarmee echter wel de op één na beste beginmaand geweest in tien jaar tijd. Bovendien is de daling de kleinste sinds de introductie van het WLTP-keuringsregime in september.

In alle grote landen moesten de automarkten inleveren, met Spanje en Italië dit keer als grootste dalers. Met de Britse markt gaat het ondanks de acute Brexit-dreiging weer wat beter want daar liepen de verkopen met nog geen twee procent terug. De plussen zitten ook nu weer vrijwel uitsluitend in Oost-Europese landen.

Bij de grote merken-groepen doet Fiat Chrysler Automobiles het slechtste met een klap van rond de vijftien procent. Volkswagen Groep zit op een min van 6,5 procent – met Seat wel als aardige groeier – terwijl de Fransen PSA Groupe en Renault het er ‘t best vanaf brengen met een teruggang van resp. 1,6 en 0,7 procent. Verreweg de grootste daler is echter Nissan dat ruim een kwart minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Lancia/Chrysler steekt er aan de andere kant met kop en schouder bovenuit want dat verkocht ruim de helft meer auto’s aan Europeanen dan begin 2018. Ook Volvo doet het uitstekend met een plus van bijna 22 procent.

Januari 2019: Europese automarkt blijft flink in de min - Automobielmanagement.nl

Januari 2019: Europese automarkt blijft flink in de min

De Europese automarkt is ook in de eerste maand van 2019 flink in de min blijven steken. Volgens autokoepel Acea werden er met bijna 1,2 miljoen stuks 4,6 procent minder personenauto’s verkocht dan in januari 2018.

Januari 2019: Europese automarkt blijft flink in de min

Januari 2019 is daarmee echter wel de op één na beste beginmaand geweest in tien jaar tijd. Bovendien is de daling de kleinste sinds de introductie van het WLTP-keuringsregime in september.

In alle grote landen moesten de automarkten inleveren, met Spanje en Italië dit keer als grootste dalers. Met de Britse markt gaat het ondanks de acute Brexit-dreiging weer wat beter want daar liepen de verkopen met nog geen twee procent terug. De plussen zitten ook nu weer vrijwel uitsluitend in Oost-Europese landen.

Bij de grote merken-groepen doet Fiat Chrysler Automobiles het slechtste met een klap van rond de vijftien procent. Volkswagen Groep zit op een min van 6,5 procent – met Seat wel als aardige groeier – terwijl de Fransen PSA Groupe en Renault het er ‘t best vanaf brengen met een teruggang van resp. 1,6 en 0,7 procent. Verreweg de grootste daler is echter Nissan dat ruim een kwart minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Lancia/Chrysler steekt er aan de andere kant met kop en schouder bovenuit want dat verkocht ruim de helft meer auto’s aan Europeanen dan begin 2018. Ook Volvo doet het uitstekend met een plus van bijna 22 procent.