Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Vooral in het eerste kwartaal heeft de Nederlandse automarkt (door WLTP-anticipatiegedrag van autodealers en -leasemaatschappijen) een fikse achterstand opgelopen. De markt zakte in Q1 met bijna 15 procent. In april was de terugval nog 3,7 procent. Vandaar dat het meiresultaat opvallend is: de eerste maand met hogere nieuwverkoop sinds december 2018.

Volkswagen registreerde traditiegetrouw ook in mei met afstand de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Opel en Peugeot. Volkswagen is daarmee ook over de eerste vijf maanden de ongenaakbare koploper met 20.993 registraties en een marktaandeel van 11,4 procent. Vorig jaar stond het merk na vijf maanden op 11,6 procent marktaandeel.

Opel pakt ten koste van Peugeot nu de tweede plek ondanks een daling van het marktaandeel naar 7,8 procent (was 8,4 procent). Verder is het opvallend dat met name de premiummerken dit jaar goede zaken doen. Zowel BMW, Volvo, Mercedes-Benz als Mini verkopen ondanks de marktdaling beduidend meer auto’s.

De merken top-5 van mei is:
1. Volkswagen (4.060 stuks/ 11,0%)
2. Opel (3.131/8,5%)
3. Peugeot (2.447/6,6%)
4. Toyota (2.443/6,6%)
5. Kia (2.370/6,4%)

Na vijf maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:
1. Volkswagen (20.993 stuks/ 11,4%)
3. Peugeot (13.668/7,4%)
4. Ford (11.662/6,3%)
5. Kia (11.520/6,2%)

Een uitgebreid cijferoverzicht is te vinden in Kennisbank CARmonitor.