Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Het marktniveau lijkt naadloos het patroon van vorig jaar te volgen. Maandelijks is de afwijking hooguit enkele procenten. Maart en juni zijn tot dusverre de enige maanden waarin iets minder bestelauto’s werden verkocht, in de andere vier maanden stond daar een plus van 1 à 2 procent tegenover. Aumacon gaat voor dit jaar uit van een jaartotaal van 80 duizend stuks, één procent boven het eindresultaat van 2018. Een jaartotaal van meer dan 80 duizend nieuwe bestelauto’s werd voor het laatst in 2008 genoteerd. 

Marktleider Volkswagen heeft het wat moeilijk dit jaar; het merk noteert dit jaar inmiddels 5,5 procent minder verkopen dan in de eerste zes maanden van 2018; het marktaandeel zakt daardoor naar 19,6% (was 20,9%). Nummer twee – Mercedes-Benz – verkoopt dit jaar iets meer (+0,5%) dan vorig jaar en staat nu op een marktaandeel van 15,4% (was in 2018: 15,3%). In de top-10 pakken Renault (+5,6%), Opel (+7,5%) en Fiat (+17,6%) dit jaar vooralsnog de grootste volumestijgingen.

Na zes maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (8.675 stuks/19,6% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (6.779/15,4%), 3. Ford (5.965/13,5%), 4. Renault (5.319/12,0%) en 5. Peugeot (4.459/10,1%).