Massamerken leveren in op Europese markt over H1-2019

Massamerken als Volkswagen, Renault, Ford, Opel en ook Fiat hebben in de eerste helft van dit jaar flink moeten inleveren op de Europese automarkt. Die merken doen het daarmee ook slechter dan de markt als geheel. De grootste verliezer is echter Alfa Romeo gevolgd door Nissan. Dacia, Citroën en ook Mitsubishi zijn aan de andere kant duidelijke winnaars.

Massamerken leveren in op Europese markt over H1-2019

Het halfjaar overzicht van de Europese autokoepel Acea laat zien dat Volkswagen in deze periode 6,7 procent minder auto’s wist te verkopen dan in H1 van 2018. In de VW-stal komt Audi met een daling van 6,3 procent ook niet goed uit de bus terwijl Porsche zelfs ruim 19 procent minder auto’s verkocht. Seat kan nog enigszins de eer redden want dat verkocht zes procent meer auto’s. Bij PSA, de tweede groep na VW, doet Opel/Vauxhall het ’t slechts met bijna vier procent lagere verkopen terwijl Peugeot op een min van bijna drie procent uitkomt maar daarmee nog wel marktaandeel wint. Citroën glanst hier echter want dat verkocht tegen de trend in bijna zeven procent meer auto’s.

Renault doet het met een daling van 6,3 procent niet best hoewel dat binnen de groep wordt opgevangen door Dacia dat 10,5 procent meer verkocht. Opmerkelijke verschijning hier is het merk Alpine dat 337 procent meer auto’s verkocht maar daarmee nog altijd niet verder komt dan 567 stuks. Bij FCA zag Fiat de verkopen met ruim 10 procent dalen. Alfa Romeo staat op de Europese lijst ongeslagen onderaan met een daling van ruim 42 procent wat gedeeltelijk wordt goedgemaakt door Lancia/Chrysler dat juist weer ruim 27 procent meer auto’s verkocht. In het massasegment moest Ford tenslotte bijna acht procent inleveren.

Bij de middelgrote merken gaat de neergang – of bijna ondergang – van Nissan onverminderd door. Het Japanse merk verkocht nu weer een kwart minder auto’s dan een jaar geleden waarmee het marktaandeel is gedaald naar 3,3 procent. Partner Mitsubishi doet het daarentegen opmerkelijk goed met een plus van een kleine 14 procent. Ook landgenoot Honda verliest steeds meer terrein met dit keer een daling van 15 procent waarmee het marktaandeel van dat merk tot onder de één procent is gedaald. Verder kon Volvo een bescheiden groei van drie procent realiseren en bleven merken als Hyundai, Kia, BMW, Daimler, Toyota en Mazda in Europa vrijwel stabiel vergeleken bij de eerste helft van 2018.

Massamerken leveren in op Europese markt over H1-2019 - Automobielmanagement.nl

Massamerken leveren in op Europese markt over H1-2019

Massamerken als Volkswagen, Renault, Ford, Opel en ook Fiat hebben in de eerste helft van dit jaar flink moeten inleveren op de Europese automarkt. Die merken doen het daarmee ook slechter dan de markt als geheel. De grootste verliezer is echter Alfa Romeo gevolgd door Nissan. Dacia, Citroën en ook Mitsubishi zijn aan de andere kant duidelijke winnaars.

Massamerken leveren in op Europese markt over H1-2019

Het halfjaar overzicht van de Europese autokoepel Acea laat zien dat Volkswagen in deze periode 6,7 procent minder auto’s wist te verkopen dan in H1 van 2018. In de VW-stal komt Audi met een daling van 6,3 procent ook niet goed uit de bus terwijl Porsche zelfs ruim 19 procent minder auto’s verkocht. Seat kan nog enigszins de eer redden want dat verkocht zes procent meer auto’s. Bij PSA, de tweede groep na VW, doet Opel/Vauxhall het ’t slechts met bijna vier procent lagere verkopen terwijl Peugeot op een min van bijna drie procent uitkomt maar daarmee nog wel marktaandeel wint. Citroën glanst hier echter want dat verkocht tegen de trend in bijna zeven procent meer auto’s.

Renault doet het met een daling van 6,3 procent niet best hoewel dat binnen de groep wordt opgevangen door Dacia dat 10,5 procent meer verkocht. Opmerkelijke verschijning hier is het merk Alpine dat 337 procent meer auto’s verkocht maar daarmee nog altijd niet verder komt dan 567 stuks. Bij FCA zag Fiat de verkopen met ruim 10 procent dalen. Alfa Romeo staat op de Europese lijst ongeslagen onderaan met een daling van ruim 42 procent wat gedeeltelijk wordt goedgemaakt door Lancia/Chrysler dat juist weer ruim 27 procent meer auto’s verkocht. In het massasegment moest Ford tenslotte bijna acht procent inleveren.

Bij de middelgrote merken gaat de neergang – of bijna ondergang – van Nissan onverminderd door. Het Japanse merk verkocht nu weer een kwart minder auto’s dan een jaar geleden waarmee het marktaandeel is gedaald naar 3,3 procent. Partner Mitsubishi doet het daarentegen opmerkelijk goed met een plus van een kleine 14 procent. Ook landgenoot Honda verliest steeds meer terrein met dit keer een daling van 15 procent waarmee het marktaandeel van dat merk tot onder de één procent is gedaald. Verder kon Volvo een bescheiden groei van drie procent realiseren en bleven merken als Hyundai, Kia, BMW, Daimler, Toyota en Mazda in Europa vrijwel stabiel vergeleken bij de eerste helft van 2018.