De operationele winst kwam met 1,7 miljard dollar op ongeveer hetzelfde peil uit als vorig jaar. Ook de omzet was met 79,2 miljard dollar vrijwel even hoog als in Q2 van 2018.

Ford is vooral te spreken over de vooruitgang in Europa waar het fors aan het saneren is. Daar werd een brutowinst geboekt van 53 miljoen dollar wat 126 miljoen beter was dan een jaar eerder. Daarmee liet Europa voor het eerst in twee jaar tijd een hogere kwartaalwinst zien. Bovendien kon de Transit voor het tweede achtereenvolgende jaar recordverkopen neerzetten. In de tweede jaarhelft komt er van die bestelwagen een hybride versie op de markt, in 2021 gevolgd door een elektrische Transit. Die, en andere auto’s, worden dan wel samen met Volkswagen ontwikkeld en gebouwd.  

In de VS verkocht Ford met 693.000 stuks zeven procent minder auto’s. Dat was onder meer te wijten aan de overgang naar nieuwe modellen. Ford stelt daarbij dat het de capaciteit voor hybride versies verder opvoert. China leverde opnieuw een verlies op, dit keer van 155 miljoen dollar. Ford heeft in het netwerk de voorraden bij de dealers sterk afgebouwd wat mede bijdroeg aan een toename van de verkopen met 13 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding