Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. 

Brancheorganisaties wijten de dalingen aan ‘ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP’. Deze verbeterde methode zorgt in het algemeen voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Bovag en Rai stellen dan ook dat door de invoering van deze nieuwe methode (in september 2018) veel personenauto’s fors duurder zijn geworden en dat daardoor de markt inzakt. Marktanalist Aumacon ziet ook WLTP-effecten, maar constateert daarnaast een grotere voorkeur voor het veel minder prijsgevoelige leasing ontstaan. Met name private lease is dit jaar (+7,0 procent vergeleken met vorig jaar) aan een verdere opmars bezig. Het zijn daarentegen vooral de ‘gewone ‘particuliere aankopen (- 29,8 procent) die aan populariteit inleveren. Daarnaast zijn er dit jaar bijna 10 procent minder eigen brancheregistraties (‘selfies’) genoteerd. Maar de belangrijkste reden voor de marktdaling lijkt toch wel de hoge kwaliteit van de moderne auto, waardoor er langer met hetzelfde exemplaar wordt doorgereden en bij vervanging voor een occasion wordt gekozen. De marktprognose voor nieuwe auto’s staat dit jaar op 415 duizend stuks, dicht bij het absolute laagterecord van net iets minder dan 400 duizend stuks.  

De merken top-5 van juli is: 1. Volkswagen (4.885 stuks/ 14,4% marktaandeel in juli), 2. Opel (2.826/8,4%), 3. Ford (2.235/6,6%), 4. Peugeot (2.134/6,3%) en 5. Toyota (2.085/6,2%).

Na zeven maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (29.384 stuks/ 11,3% marktaandeel in de eerste zeven maanden van 2019), 2. Opel (21.108/8,1%), 3. Peugeot (18.797/7,2%), 4. Ford (16.302/6,3%) en 5. Kia (15.504/6,0%).