Ook in Brazilië, één van de belangrijkste verre markten voor het merk, boekte VW veel succes met 16 procent meer verkochte auto’s. Omdat de verkopen in de VS juist met bijna 12 procent inzakten, bleef de wereldwijde groei toch nog beperkt tot 10 procent. Over de eerste negen maanden van dit jaar staat VW met 4.514.600 afgeleverde auto’s echter nog altijd op een daling van 2,3 procent.

Al met al verkocht VW in september 533.700 nieuwe personenauto’s, bijna 50.000 meer dan een jaar geleden. Daarvan gingen er 287.000 naar Chinese klanten, een bescheiden toename met drie procent. Afnemers in Europa kochten 132.300 auto’s waarvan 40.600 in Duitsland en 22.200 in landen in Midden- en Oost-Europa. Verkoopdirecteur Jürgen Stackmann (foto): “Zoals verwacht hebben we een ommekeer ervaren na het instorten van de verkopen in Europa in september 2018 door WLTP. Ook zijn we aanzienlijk beter voorbereid op de tweede fase van WLTP. Volkswagen heeft haar positie in de wereld met succes verstevigd. Met onze producten sluiten we volledig aan bij de smaak van onze klanten en daarvoor zullen we blijven groeien in een krimpende markt.”