Chinese automarkt blijft in vrije val

In China zijn de afgelopen maand september 1,81 miljoen auto’s verkocht, dat is 6,6 procent minder dan in dezelfde maand in 2018. De Chinese automarkt is daarmee in vijftien van de afgelopen zestien maanden lager uitgekomen dan een jaar eerder, blijkt uit de statistieken van de China Passenger Car Association.

Chinese automarkt blijft in vrije val

In die periode is alleen in juni dit jaar van een lichte opleving sprake geweest. Ook een andere auto-organisatie, de China Association of Automobile Manufacturers, kwam over de maand september met een daling en wel met 6,3 procent. Bij deze CAAM gaat het om het aantal door de fabrikanten afgeleverde auto’s. CAAM gaat er ook vanuit dat de Chinese automarkt ook over heel 2019 zeker negatief uit zal komen.

De aanhoudende terugval op de grootste automarkt ter wereld heeft een aantal oorzaken. Zo drukt de voortdurende handelsoorlog tussen China en de VS danig op het sentiment van de Chinese consument, zeker als het gaat om dure zaken als auto’s. Mede door die problemen zit de Chinese economie de laatste tijd in het slop. Bovendien heeft de regering in Beijing een aantal regelingen om de automarkt te stimuleren ingetrokken of beperkt. De meeste Westerse fabrikanten hebben ook zwaar last van de problemen in dat land, hoewel bijvoorbeeld zowel Volvo als Jaguar Land Rover hun verkopen in China in september juist weer zagen toenemen.

Chinese automarkt blijft in vrije val - Automobielmanagement.nl

Chinese automarkt blijft in vrije val

In China zijn de afgelopen maand september 1,81 miljoen auto’s verkocht, dat is 6,6 procent minder dan in dezelfde maand in 2018. De Chinese automarkt is daarmee in vijftien van de afgelopen zestien maanden lager uitgekomen dan een jaar eerder, blijkt uit de statistieken van de China Passenger Car Association.

Chinese automarkt blijft in vrije val

In die periode is alleen in juni dit jaar van een lichte opleving sprake geweest. Ook een andere auto-organisatie, de China Association of Automobile Manufacturers, kwam over de maand september met een daling en wel met 6,3 procent. Bij deze CAAM gaat het om het aantal door de fabrikanten afgeleverde auto’s. CAAM gaat er ook vanuit dat de Chinese automarkt ook over heel 2019 zeker negatief uit zal komen.

De aanhoudende terugval op de grootste automarkt ter wereld heeft een aantal oorzaken. Zo drukt de voortdurende handelsoorlog tussen China en de VS danig op het sentiment van de Chinese consument, zeker als het gaat om dure zaken als auto’s. Mede door die problemen zit de Chinese economie de laatste tijd in het slop. Bovendien heeft de regering in Beijing een aantal regelingen om de automarkt te stimuleren ingetrokken of beperkt. De meeste Westerse fabrikanten hebben ook zwaar last van de problemen in dat land, hoewel bijvoorbeeld zowel Volvo als Jaguar Land Rover hun verkopen in China in september juist weer zagen toenemen.