Financieel autonieuws positief maar mét waarschuwingen

Een leuke winst voor Jaguar Land Rover, de eerste kwartaalwinst van het jaar voor Tesla, een mooie winstsprong voor Daimler en ook wat meer winst voor Ford. Het seizoen van de kwartaalcijfers is in de autowereld positief begonnen, hoewel de grote jongens Volkswagen
Group, Fiat Chrysler Automobiles en General Motors natuurlijk nog moeten komen.

“Jaguar Land Rover keert terug naar winst,” meldt de Britse autofabrikant trots boven haar kwartaalcijfers. In de afgelopen drie maanden draaide JLR een winst van 156 miljoen Pond terwijl vorig jaar in die periode nog een fors verlies van 402 miljoen Pond werd geleden.

Jaguar en Land Rover wisten vooral meer auto’s te verkopen in China terwijl de ‘mix’ van die auto’s ook nog eens gunstiger uitviel. Bovendien begint het bedrijf de vruchten te plukken van de kostenbesparingen die echter wel duizenden mensen hun baan hebben gekost. Sinds de start van de ingrepen heeft JLR al 2,2 miljard Pond aan besparingen gerealiseerd waarmee het doel van 2,5 miljard Pond per eind maart volgend jaar binnen bereik is. “De resultaten vormen het bewijs van de fundamentele kracht van ons bedrijf, onze prijswinnende producten, nieuwe technologie en operationele besparingen,” zegt een tevreden CEO dr. Ralf Speth.

Daimler CEO Källenius waarschuwt

Daimler kon over het derde kwartaal een brutowinst melden van 1,813 miljard euro, drie procent meer dan een jaar eerder. De omzet ging een goede drie miljard omhoog naar 43,3 miljard euro. De groep verkocht met 839.300 personen- en bestelwagens en vrachtauto’s ook zes procent meer voertuigen. Toch waarschuwt CEO Ola Källenius (foto) dat er meer nodig is om de transformatie in de komende paar jaar te realiseren: “We moeten onze inspanningen aanzienlijk opvoeren. We zullen onze kosten sterk terug moeten dringen en consistent onze kasstroom moeten versterken.” Die kasstroom kwam, vooral door de hoge investeringen, in het derde kwartaal ook een half miljard negatief uit. Daimler meldt verder ook nog dat de activiteiten op het gebied van nieuwe mobiliteit met 18,3 miljard tien procent meer omzet opleverden.

Ford verwacht moeilijke tijden

Ford zag de brutowinst weliswaar dalen van één naar 0,4 miljard dollar maar dat was opnieuw te wijten aan hoge buitengewone kosten, onder meer voor een nieuwe joint-venture in India. De aangepaste winst, waar die lasten niet in worden meegerekend, kwam met 1,8 miljard dollar wel 100 miljoen hoger uit. Europa leverde nog altijd een verlies op van 179 miljoen dollar wat wel 66 miljoen dollar beter was dan in Q3 van 2018. Ook hier waarschuwt de CEO, Jim Hackett, voor moeilijke tijden, met onder andere stijgende garantiekosten in de VS, lagere  verkopen in China en hoger dan verwachte kortingen in Amerika. Ford heeft daarom de verwachtingen voor de nettowinst over heel 2019 bijgesteld van 7 miljard naar 6,5 tot 7 miljard dollar.

Afwachten bij Tesla

De meevallende cijfers van Tesla zijn vorige week al gemeld. Die autobouwer draaide een kwartaalwinst van 143 miljoen dollar terwijl drie maanden eerder nog 408 miljoen verlies werd gedraaid. Opmerkelijk is wel dat Tesla slechts 400 miljoen dollar investeerde, aanzienlijk minder dan tot nu toe gebruikelijk is. Het lijkt er op dat de EV-fabrikant met haar gigafabrieken en hogere productie-aantallen tot inmiddels zo’n 100.000 voertuigen per kwartaal wat meer schaalgrootte heeft bereikt en dus met lagere kosten per auto zou kunnen draaien. Of dat beeld echter zo kan blijven, moet je bij Tesla toch elke drie maanden maar weer afwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Financieel autonieuws positief maar mét waarschuwingen - Automobielmanagement.nl

Financieel autonieuws positief maar mét waarschuwingen

Een leuke winst voor Jaguar Land Rover, de eerste kwartaalwinst van het jaar voor Tesla, een mooie winstsprong voor Daimler en ook wat meer winst voor Ford. Het seizoen van de kwartaalcijfers is in de autowereld positief begonnen, hoewel de grote jongens Volkswagen
Group, Fiat Chrysler Automobiles en General Motors natuurlijk nog moeten komen.

“Jaguar Land Rover keert terug naar winst,” meldt de Britse autofabrikant trots boven haar kwartaalcijfers. In de afgelopen drie maanden draaide JLR een winst van 156 miljoen Pond terwijl vorig jaar in die periode nog een fors verlies van 402 miljoen Pond werd geleden.

Jaguar en Land Rover wisten vooral meer auto’s te verkopen in China terwijl de ‘mix’ van die auto’s ook nog eens gunstiger uitviel. Bovendien begint het bedrijf de vruchten te plukken van de kostenbesparingen die echter wel duizenden mensen hun baan hebben gekost. Sinds de start van de ingrepen heeft JLR al 2,2 miljard Pond aan besparingen gerealiseerd waarmee het doel van 2,5 miljard Pond per eind maart volgend jaar binnen bereik is. “De resultaten vormen het bewijs van de fundamentele kracht van ons bedrijf, onze prijswinnende producten, nieuwe technologie en operationele besparingen,” zegt een tevreden CEO dr. Ralf Speth.

Daimler CEO Källenius waarschuwt

Daimler kon over het derde kwartaal een brutowinst melden van 1,813 miljard euro, drie procent meer dan een jaar eerder. De omzet ging een goede drie miljard omhoog naar 43,3 miljard euro. De groep verkocht met 839.300 personen- en bestelwagens en vrachtauto’s ook zes procent meer voertuigen. Toch waarschuwt CEO Ola Källenius (foto) dat er meer nodig is om de transformatie in de komende paar jaar te realiseren: “We moeten onze inspanningen aanzienlijk opvoeren. We zullen onze kosten sterk terug moeten dringen en consistent onze kasstroom moeten versterken.” Die kasstroom kwam, vooral door de hoge investeringen, in het derde kwartaal ook een half miljard negatief uit. Daimler meldt verder ook nog dat de activiteiten op het gebied van nieuwe mobiliteit met 18,3 miljard tien procent meer omzet opleverden.

Ford verwacht moeilijke tijden

Ford zag de brutowinst weliswaar dalen van één naar 0,4 miljard dollar maar dat was opnieuw te wijten aan hoge buitengewone kosten, onder meer voor een nieuwe joint-venture in India. De aangepaste winst, waar die lasten niet in worden meegerekend, kwam met 1,8 miljard dollar wel 100 miljoen hoger uit. Europa leverde nog altijd een verlies op van 179 miljoen dollar wat wel 66 miljoen dollar beter was dan in Q3 van 2018. Ook hier waarschuwt de CEO, Jim Hackett, voor moeilijke tijden, met onder andere stijgende garantiekosten in de VS, lagere  verkopen in China en hoger dan verwachte kortingen in Amerika. Ford heeft daarom de verwachtingen voor de nettowinst over heel 2019 bijgesteld van 7 miljard naar 6,5 tot 7 miljard dollar.

Afwachten bij Tesla

De meevallende cijfers van Tesla zijn vorige week al gemeld. Die autobouwer draaide een kwartaalwinst van 143 miljoen dollar terwijl drie maanden eerder nog 408 miljoen verlies werd gedraaid. Opmerkelijk is wel dat Tesla slechts 400 miljoen dollar investeerde, aanzienlijk minder dan tot nu toe gebruikelijk is. Het lijkt er op dat de EV-fabrikant met haar gigafabrieken en hogere productie-aantallen tot inmiddels zo’n 100.000 voertuigen per kwartaal wat meer schaalgrootte heeft bereikt en dus met lagere kosten per auto zou kunnen draaien. Of dat beeld echter zo kan blijven, moet je bij Tesla toch elke drie maanden maar weer afwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding