Maar daarnaast kwamen de Duitsers met 389.300 verkochte auto’s in China 6,6 procent hoger uit en nam de afzet in de VS met 5,8 procent toe naar 53.200 stuks. Op alle grotere markten in de wereld werd het marktaandeel verder versterkt, soms zelfs substantieel. Over de eerste tien maanden staat de teller bij Volkswagen AG nu op 8.955.000 wat nog maar 0,2 procent minder is dan vorig jaar. Met nog twee maanden te gaan wordt de tien miljoen in ieder geval ook dit jaar weer ruimschoots overschreden, zo is de verwachting.

Thuismarkt

Op de Duitse thuismarkt verkocht de VW Groep afgelopen maand 112.400 auto’s. Dat is ruim 41 procent meer dan in oktober 2018 waarmee de daling van toen ruimschoots is goedgemaakt. In Midden- en Oost-Europa werden 7,5 procent meer auto’s verkocht terwijl ook Rusland een bescheiden groei liet zien van 3,7 procent. In Noord-Amerika incl. de VS kwam een lichte toename van 0,9 procent uit de bus maar kon de groep haar marktaandeel opvoeren doordat de totale autoverkopen daalden. Hetzelfde was dit keer het geval in China. Brazilië kwam een kleine drie procent hoger uit maar de marktomstandigheden in Argentinië blijven moeizaam wat leidde tot een daling met ruim 24 procent.

Verkopen Nederland

In ons land kwamen de merken uit de Volkswagen Groep in oktober uit op 8.559 verkochte nieuwe personenauto’s. Een jaar geleden, toen ook hier de WLTP-regels net waren aangescherpt, kwam de teller in die maand uit op 5.940. In Nederland ligt de toename over de afgelopen maand daarmee op 44 procent, nog iets hoger dus dan in Duitsland. Wat merken betreft snelt Porsche vooruit want dat verkocht met 233 auto’s ruim vijf keer zoveel als een jaar eerder. Zoals eerder gemeld deed ook Audi het uitstekend met een ruime verdubbeling van de verkopen terwijl Volkswagen een plus van 56 procent kon noteren. Opmerkelijk is wel dat het succesvolle Seat juist een stapje terug moest doen en 11 procent minder auto’s verkocht dan in oktober 2018.